Hyvinvointialueille siirtyminen

Kunnissa ja kuntayhtymissä työskentelevät sote- ja pelastustoimen työntekijät siirtyvät vuoden 2023 alussa hyvinvointialueiden palvelukseen. Siirtymisessä kannattaa huomioida työsuhteen ehtoihin liittyviä asioita.

Tarkista, että omat tietosi ovat oikein jäsenrekisterissä

Muutamme hyvinvointialueille siirtyvien jäsenten nykyiset työnantaja- ja työpaikkatiedot uuden hyvinvointialuerakenteen työpaikkoihin. Tarkista ja päivitä omat yhteystietosi sähköisessä asiointipalvelussa.

Yhteystiedoista tarkista erityisesti sähköpostiosoite. Osalla työpaikan sähköpostiosoite voi muuttua vuodenvaihteessa, päivitä uusi osoite! Näin saat meiltä kaikki liikkeenluovutukseen liittyvät tärkeät viestit ja ohjeet.

Sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen järjestämisvastuu siirtyy hyvinvointialueille 1.1.2023. Tällöin noin 173 000 sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen henkilöstöä kunnista ja kuntayhtymistä siirtyy hyvinvointialueiden työntekijöiksi. Siirtyminen tapahtuu liikkeenluovutuksilla. Muutos ei koske Helsingin kaupunkia.

Muuttuuko jokin työsuhteen ehdoissa hyvinvointialueelle siirtyessä?

Uuden työnantajan palvelukseen siirtymisessä on tärkeää huomioida tiettyjä työsuhteen ehtoihin liittyviä asioita. Olemme koonneet niitä tähän osioon. Pidäthän huolta omista oikeuksistasi työsuhteessa!

Ota rohkeasti yhteyttä työpaikkasi luottamusmieheen kysymyksissä ja epäselvissä asioissa. Luottamusmies tuntee työpaikkasi toimintatavat ja neuvottelee työnantajasi kanssa tarvittaessa. Luottamusmiehen yhteystiedot löydät

Voit olla myös yhteydessä Tehyn asiantuntijoihin lähettämällä viestin sähköisessä asiointipalvelussa. Jos et vielä ole jäsen, liity Tehyyn

Lomat ja säästövapaat hyvinvointialueelle siirtyessä

Vuosilomat on annettava normaaliin tapaan ennen ja jälkeen hyvinvointialueelle siirtymistä. Vuosilomien antamisessa tulee noudattaa koko ajan SOTE-sopimuksen vuosilomaluvun määräyksiä, eikä niistä saa poiketa.

Istuva nainen

Palkkaus hyvinvointialueelle siirtyessä

Työnantajan muutostilanne ja liikkeen luovutus ei ole syy laskea palkkaa.

Hoitaja

Työsuhteen jatkuminen ja rekrytointi

Sinun ei tarvitse allekirjoittaa uutta työsopimusta siirtyessäsi hyvinvointialueelle, vaan työsuhde jatkuu samana ja keskeytymättömänä.

Hoitajat juttelevat

Tukenasi muutoksessa - liity jäseneksi!

Autamme kaikissa työsuhdettasi koskevissa asioissa, esimerkiksi onko palkkasi maksettu oikein, miten työvuorojen kuuluisi mennä tai onko määräaikaisuuteen perusteita. Lähin apu on työpaikalla on oma luottamusmies. Jäsenyyteen kuuluu paljon etuja, kuten työssä tarvittavat vakuutukset!

Hoitaja tauolla

Työaikasaldot

Suosituksen mukaan työaikasaldot pidetään ennen siirtymistä hyvinvointialueen palvelukseen. Väliaikaishallinnon aika ja tuleva hyvinvointialueille siirtyminen eivät kuitenkaan johda työaikasaldojen ennenaikaiseen erääntymiseen.

kotihoito_cropround

Usein kysytyt kysymykset hyvinvointialueesta

Jatkuuko jäsenmaksun perintä hyvinvointialueella? Tuleeko yksityissektorilla työskenteleville muutoksia?

kuntoutustilanne

Webinaarit hyvinvointialueille siirtymisestä

Tehy on pitänyt webinaareja teemaan liittyen. Katsele ja kuuntele webinaaritallenteet ja opit lisää aiheesta!

tietokone

Tehyn jäseneksi

Autamme kaikissa työsuhdettasi koskevissa kysymyksissä, kuten esimerkiksi onko palkkasi maksettu oikein, miten työvuorojen kuuluisi mennä tai onko irtisanomiseen perusteita. Lähin apu on työpaikalla: oma luottamusmies. Hän on  itsekin alasi ammattilainen ja tuntee työehtosi.

iloinen hoitaja