Hyvinvointialueille siirtyminen

Kunnissa ja kuntayhtymissä työskentelevät sote- ja pelastustoimen työntekijät siirtyvät vuoden 2023 alussa hyvinvointialueiden palvelukseen. Siirtymisessä kannattaa huomioida työsuhteen ehtoihin liittyviä asioita.

Sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen järjestämisvastuu siirtyy hyvinvointialueille 1.1.2023. Tällöin noin 173 000 sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen henkilöstöä kunnista ja kuntayhtymistä siirtyy hyvinvointialueiden työntekijöiksi. Siirtyminen tapahtuu liikkeenluovutuksilla. Muutos ei koske Helsingin kaupunkia.

Muuttuuko jokin työsuhteen ehdoissa hyvinvointialueelle siirtyessä?

Uuden työnantajan palvelukseen siirtymisessä on tärkeää huomioida tiettyjä työsuhteen ehtoihin liittyviä asioita. Olemme koonneet niitä tähän osioon. Pidäthän huolta omista oikeuksistasi työsuhteessa!

Ota rohkeasti yhteyttä työpaikkasi luottamusmieheen kysymyksissä ja epäselvissä asioissa. Luottamusmies tuntee työpaikkasi toimintatavat ja neuvottelee työnantajasi kanssa tarvittaessa. Luottamusmiehen yhteystiedot löydät

Voit olla myös yhteydessä Tehyn asiantuntijoihin lähettämällä viestin sähköisessä asiointipalvelussa.

Tarkista, että omat tietosi ovat oikein jäsenrekisterissä

Muutamme kaikkien hyvinvointialueille siirtyvien jäsenten työnantaja- ja työpaikkatiedot uuden hyvinvointialuerakenteen työpaikkoihin. Käy tarkistamassa sähköisessä asiointipalvelussa, että työnantajatietosi ja yhteystietosi ovat oikein ja tarvittaessa päivitä ne. Näin varmistamme, että saat liikkeenluovutukseen liittyvät tärkeät viestit ja ohjeet.

Lomat ja säästövapaat hyvinvointialueelle siirtyessä

Vuosilomat on annettava normaaliin tapaan ennen ja jälkeen hyvinvointialueelle siirtymistä. Vuosilomien antamisessa tulee noudattaa koko ajan SOTE-sopimuksen vuosilomaluvun määräyksiä, eikä niistä saa poiketa.

Istuva nainen

Palkkaus hyvinvointialueelle siirtyessä

Työnantajan muutostilanne ja liikkeen luovutus ei ole syy laskea palkkaa.

Hoitaja

Työsuhteen jatkuminen ja rekrytointi

Sinun ei tarvitse allekirjoittaa uutta työsopimusta siirtyessäsi hyvinvointialueelle, vaan työsuhde jatkuu samana ja keskeytymättömänä.

Hoitajat juttelevat

Työaikasaldot

Suosituksen mukaan työaikasaldot pidetään ennen siirtymistä hyvinvointialueen palvelukseen. Väliaikaishallinnon aika ja tuleva hyvinvointialueille siirtyminen eivät kuitenkaan johda työaikasaldojen ennenaikaiseen erääntymiseen.

kotihoito_cropround

Usein kysytyt kysymykset hyvinvointialueesta

Jatkuuko jäsenmaksun perintä hyvinvointialueella? Tuleeko yksityissektorilla työskenteleville muutoksia?

kuntoutustilanne

Webinaarit hyvinvointialueille siirtymisestä

Tehy on pitänyt webinaareja teemaan liittyen. Katsele ja kuuntele webinaaritallenteet ja opit lisää aiheesta!

tietokone

Tehyn jäseneksi

Autamme kaikissa työsuhdettasi koskevissa kysymyksissä, kuten esimerkiksi onko palkkasi maksettu oikein, miten työvuorojen kuuluisi mennä tai onko irtisanomiseen perusteita. Lähin apu on työpaikalla: oma luottamusmies. Hän on  itsekin alasi ammattilainen ja tuntee työehtosi.

iloinen hoitaja