Jäsenedut

Tehyn jäsenenä olet oikeutettu kaikkiin liiton jäsenpalveluihin kuten luottamusmiehen apuun työpaikalla, työsuhdeneuvontaan, vakuutuksiin ja koulutuksiin. Tarvittaessa sinulla on mahdollisuus oikeusapuun ja lakimiehen palveluihin. Jos olet työttömyyskassan jäsen, saat turvaa työttömyyden varalta. Lisäksi saat muita työhösi ja vapaa-aikaasi liittyviä etuja.

Tunnuksia ja etukoodeja jäsenetuihin löydät omasta käyttäjätilistäsi kirjauduttuasi.

Vakuutukset

Jäsenyyteen sisältyvät vakuutukset

Tehyn vakuutusturva on yksi merkittävimmistä jäseneduista, sillä työnantajan vakuutukset eivät kata kaikkia vahinkoja. Vakuutukset saat automaattisesti jäsenyytesi ollessa ajan tasalla. Tehyn vakuutusturva on räätälöity suoraan työelämän ongelmatilanteisiin. Vakuutusturvasi määrittelee se, toimitko työntekijänä, opiskelijana vai yrittäjänä.

• Vastuuvakuutus kattaa työssä tapahtuvia henkilö- ja esinevahinkoja.
  • Potilasvakuutus potilasvahinkojen varalta itsenäiselle tai sivutoimiselle, ei-työllistävälle yrittäjälle. Potilasvakuutus on yrittäjälle pakollinen.
  • Työllistävän yrittäjän (1-3 työntekijää) vakuutusturva kattaa toiminnan vastuu- ja oikeusturvavakuutuksen
  • Kelan kilpailutuksiin osallistuville yrittäjille ja ammatinharjoittajille kilpailutuksissa vaadittava asiakkaiden tapaturmavakuutus
  • Opiskelijajäsenelle lisäksi vapaa-ajan tapaturmavakuutus. Se on voimassa koko maailmassa.

Jäsenkohtaiset vakuutukset

Työntekijä

Ammatinharjoittaja (0 työntekijää)

Yrittäjä + (1-3 työntekijää)

Yrittäjä (4 tai useampi työntekijä)

Opiskelija

Ammatillinen vastuuvakuutus

Potilasvakuutus

X*

Yrittäjäjäsenten vastuu- ja oikeusturvavakuutus

Järjestövakuutus

Vapaa-ajan tapaturmavakuutus

Kelan vaatima tapaturmavakuutus

X

*Potilasvakuutus on voimassa itsenäisen yrittäjän harjoittamassa terveyden- tai sairaanhoitotyössä (yritysmuoto ei saa olla Ay tai Y-tunnukseton kevytyrittäjä).  Yrittäjällä tulee olla suoritettuna sosiaali- ja/tai terveysalan tutkinto. Koskee myös sivutoimisia yrittäjiä: esimerkiksi opiskelijaa, jolla on jo tutkinto yrittäjänä tehtävää työtä varten ja joka tekee sivutoimisesti terveyden- tai sairaanhoitotyötä. Ei voimassa vapaaehtoistyössä.

Ammatillinen vastuuvakuutus

Ammatillisesta vastuuvakuutuksesta korvataan työsuhteessa sattuvia henkilö- ja esinevahinkoja.

Ammatillisen vastuuvakuutuksen saavat tehyläiset jäsenet, jotka toimivat työntekijänä, ammatinharjoittajana (0 työntekijää) tai opiskelevat sosiaali- ja terveysalaa. Vastuuvakuutus on voimassa sosiaali- ja/tai terveysalan työssä Pohjoismaissa.

Opiskelijoille vastuuvakuutus on voimassa kaikkialla maailmassa paitsi USA:ssa ja Kanadassa enintään vuoden kestävällä ulkomaan harjoittelujaksolla. Opiskelijan on mahdollista saada Tehystä oikeudellista neuvontaa myös ulkomaan harjoittelujaksolle.

Vastuuvakuutus ei ole voimassa vapaaehtoistyössä.

Potilasvakuutus

Potilasvakuutus on potilasvahinkojen varalta. Potilasvakuutus on itsenäiselle yrittäjälle pakollinen.

Potilasvakuutus ei ole voimassa vapaaehtoistyössä.

Yrittäjäjäsenten vakuutusturva

Työllistävän yrittäjän vakuutusturva kattaa toiminnan vastuu- ja oikeusturvavakuutuksen. Työllistävällä yrittäjällä tarkoitetaan yrittäjää, jonka palveluksessa on 1-3 työntekijää.

Kelan vaatima tapaturmavakuutus

Järjestövakuutus

Järjestövakuutus on voimassa Tehyn tapahtumiin ja tilaisuuksiin osallistuttaessa.

Järjestövakuutus sisältyy jäsenmaksuun kaikilla tehyläisillä, olitpa sitten työntekijä, yrittäjä tai opiskelija.

Vapaa-ajan tapaturmavakuutus

Vapaa-ajan tapaturmavakuutuksesta korvataan vapaa-ajalla sattuvia tapaturmia. Sen saavat vain Tehyn opiskelijajäsenet.

Apua ja neuvontaa

Työelämässä ei aina kaikki mene niin kuin pitäisi. Epäselvyyttä ja erimielisyyksiä voi tulla esimerkiksi palkanmaksun, työsopimuksen sisällön tai laittomasti ketjutettujen määräaikaisuuksien kanssa.

Lähin apu ongelmiin löytyy yleensä omalta työpaikalta: jäsenen turvana on tehyläinen luottamusmies. Hänen puoleensa voit kääntyä, jos et esimerkiksi tiedä, onko palkkasi maksettu oikein tai ovatko muut työsuhteen ehdot kunnossa. Etusi on, että luottamusmiehemme ovat itsekin sosiaali- ja terveysalan ammattilaisia, jotka tuntevat työsuhteesi ehdot. Jos työpaikallasi ei ole luottamusmiestä, saat apua Tehyn työsuhdeneuvonnasta. Yhteyttä voit ottaa sähköisesti tai puhelimitse.

Jos työpaikalla tai työsuhteessa syntyy ongelmia, perusperiaate on, että niistä neuvotellaan ja ratkaisu pyritään löytämään paikallisesti.

Oikeusapu ja lakimiesten palvelut

Joskus käy niin työpaikalla tai työsuhteessa syntyneeseen erimielisyyteen ei löydy ratkaisua neuvottelemalla paikallisesti. Silloin ratkaisua voidaan hakea tuomioistuimesta. Tehy saa vuosittain ratkottavaksi satoja erimielisyyksiä, jotka liittyvät jäsenten työsuhteisiin.

Tehyn jäsenellä on mahdollisuus saada Tehyltä oikeusapua. Oikeusapu on merkittävä jäsenetu. Se myönnetään harkinnan jälkeen. Oikeusapu kattaa asian hoitamisesta aiheutuneet oikeudenkäyntikulut ilman omavastuuosuutta ja taloudellista riskiä, jos juttu hävitään. Tehyn omat juristit hoitavat jäsenten työ- ja virkasuhteisiin liittyvät oikeudenkäynnit.

Työllistävien yrittäjien ja ammatinharjoittajien turva poikkeaa hieman edellä mainitusta. Lisätietoa saat täältä.

Turvaa työttömälle

Tehy maksaa jäsentensä puolesta Terveydenhuoltoalan työttömyyskassan jäsenmaksun, joten jokaisen kannattaa Tehyn jäsenyyden rinnalla liittyä myös kassan jäseneksi. Kassan jäsenenä kerrytät ansiosidonnaista päivärahaa, jolla turvaat itsellesi paremman toimeentulon mahdollisen työttömyyden ajaksi.

Tapahtumia ja koulutusta

Tehyn jäsenenä pääset osallistumaan erilaisiin koulutuksiin ja jäseniltoihin niin paikallisesti kuin valtakunnallisestikin. Katso tapahtumakalenteriamme

Lomaedut

Tehyn omat lomaedut

Tehy on hankkinut jäsentensä käyttöön eri puolelta Suomea Holiday Clubin lomaviikkoja, joita voi myös vaihtaa vietettäväksi ulkomaan kohteessa (RCI). Lomaviikot arvotaan kaksi kertaa vuodessa. Ammattiosastojen jäsenillä ja opiskelijajäsenillä on mahdollisuus osallistua lomaviikkojen arvontaan. Arvonnasta vastaa Holiday Club.

Lomaviikot haetaan ja varataan netissä Holiday Clubin omalta varaussivustolta. Löydät linkin ja tunnukset varaussivustolle, kun kirjaudut ensin sisään Tehyn sivuilla ja siirryt omaan käyttäjätiliisi.

Lue lisää kohteista

Muut lomaedut

Tehyläisenä saat etuja myös esimerkiksi risteilyistä, hotelleista ja kylpylälomista. Katso lisää

Tehyn kalenteri

Tehyn jäsenet voivat tilata Tehyn jäsenkalenterin ilmaiseksi. Kalenterien tilausaika alkaa aina syksyisin, ja siitä kerrotaan Tehyn sivuilla tehy.fi/kalenteri

Kalenteri on normaali vuosikalenteri, jossa on vuosiruudukko, vuosisuunnitteluosuudet ja nimipäivät sekä Tehyn yhteystiedot. Sisältö on suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Kalenterin koko 86 x 160 mm.

Kaikille uusille Tehyn jäsenille kalenteri lähetetään automaattisesti.

Luottamustehtävissä toimivat saavat ilman tilausta isokokoisemman aktiivikalenterin. Luottamustehtävissä toimivat tehyläiset voivat lisäksi tilata jäsenkalenterin ilmaiseksi.

Muut edut

Tehyläisenä olet oikeutettu lisäksi myös muihin etuihin. Lue lisää

Tehyn opintorahasto

Opintorahaston tarkoituksena on apurahoja jakamalla tukea jäsenten ammattiyhdistystoimintaa, ammatillista kehitystä sekä ammatillisuuden ja työyhteisön tutkimus- ja kehitystoimintaa sekä kohottaa tehyläisten ammattien arvostusta. Apurahoja voivat hakea yksittäisten jäsenten lisäksi erilaiset ryhmät.

Opintorahastosta myönnetään apurahoja

• ammatillisiin ja ammattiyhdistysopintoihin, esimerkiksi rahaston tarkoituksen mukaisia opintopäiviä ja -matkoja, konferensseja ja kursseja varten.
  • ammatillisuuden ja työyhteisön tutkimus- ja kehittämistoimintaan, julkaisu- ja kansainväliseen toimintaan.

Tämä osio tarkoitettu vain jäsenille.
Kirjaudu jäsentunnuksilla.