Kuva: Ari Korkala

Tehyn hallitus: Yt-neuvottelut ovat raskas rasite sote-alalle

Kuntien taloustilanteen kiristyminen näkyy säästöjä tavoittelevien yhteistoimintaneuvottelujen lisääntymisenä.

Yhteistoimintaneuvotteluja on käynnistetty sekä yksittäisissä kunnissa että sairaanhoitopiireissä.

– Yt-neuvottelut eivät lisää hoitoalan vetovoimaa tilanteessa, jossa pula hoitajista uhkaa, Tehyn puheenjohtaja Millariikka Rytkönen sanoo.

Yt-neuvottelut ovat laajoja, ja niihin liittyy myös irtisanomisia. Tehyn tiedossa oleva henkilötyövuosien vähennystarve on kolmisen sataa, ja irtisanomisuhan alla on noin 100 työntekijää.

Esimerkiksi Päijät-Hämeen hyvinvointikuntayhtymä ja Kymsote käyvät yhteistoimintaneuvotteluja, joiden tavoitteena ovat miljoonien säästöt.

Yhteistoimintaneuvotteluja on käyty myös yksityisellä sosiaali- ja terveydenhuollon sektorilla. Esimerkiksi Pihlajalinna Oyj tavoittelee neuvotteluilla lisää voittoa.

Tehyn tänään kokoontuva hallitus tähdentää, että maan hallituksen on saatava sote-uudistus aikaiseksi. Sote-alan ongelmia on päästävä ratkomaan kestävällä tavalla.

Tehyn hallitus muistuttaa kuntia ja kuntayhtymiä, että henkilöstö on otettava mukaan neuvotteluihin alusta alkaen.

Tehy edellyttää, että kuntatyönantajat noudattavat yt-lakia tarkoin ja henkilöstö on mukana alusta alkaen.

– Henkilöstön mukaan ottaminen on yhteistoimintalainsäädännön kovaa ydintä, Tehyn edunvalvontajohtaja Else-Mai Kirvesniemi sanoo.

Kirvesniemi viittaa korkeimman oikeuden tuoreeseen ratkaisuun. Korkein oikeus tuomitsi Oulun kaupungin maksamaan hyvitystä tehyläisille työntekijöilleen neuvotteluvelvoitteen laiminlyönnistä.

Kaupunginvaltuusto oli tehnyt päätöksen henkilöstön lomauttamisesta ennen kuin yhteistoimintaneuvottelut oli käyty.

Lisätietoja:

Puheenjohtaja Millariikka Rytkönen, p. 040 821 0028

Edunvalvontajohtaja Else-Mai Kirvesniemi, p.  050 3460 847

Neuvottelupäällikkö Riikka Rapinoja, p. 040 095 2162

Käyttäjän Päivi Hämäläinen kuva

Täällä Karstula-Saarijärvi akselilla suurin kunta miettii mikä maksaa. Aikoo laittaa selvitysmiehen kehiin. Ehkä kyseinen kunta eroaa SOTE perusturvaliikelaitoksesta. Henkilöstön edustajat lukeneet tästä lehdestä ja piakkoin yhteistoiminta neuvottelut tilanteesta. On taas korostettu johdon taholta ettei saa tulla ylitöitä. Kyseisen kunnan vuoksi säästettiin edellisissä YT-neuvotteluissa 400 000 (2014). Plus muut säästöpaineet. Kriisikuntia jo yksi ja toinen ehkä tulossa. Alkaa olla tosi rankkaa miettiä mistä minun pitää hankkia tietoa ja miten pärjään päättäjille arkumentoinnissa. Ja taas alkaa työntekijöiden pelko työpaikkojen menetyksestä. Eikä tämä jo riitä kunnille ja valtiolle. Onko meillä Suomessa sitä, että kuntien ylimmät päättäjät ja johtajat käyttää kuntien rahoja johonkin muuhun. Maailmalla alkanut näitä tulla esiin. Ehkä vähän rankkaa, mutta täältä ruohonjuuritasolta - kuntien työntekijät ja kuntalaiset saaneet maksaa jo aika lailla näitä säästöjä.