Tehy naisten palkkapäivänä: Palkkatasa-arvo on ikuisuusprojekti

Naisten palkkapäivää vietetään tänään, jonka jälkeen kuvaannollisesti naisten palkanmaksu loppuu. Naisten ansiot ovat tänä vuonna 84,3 % miesten ansioista. Ero on kuukausitasolla 628 euroa. Palkkatasa-arvoa on yritetty edistää erityisillä samapalkkaohjelmilla yli 15 vuotta. Ero ei tunnu kapenevan.

Kuvateksti
kuva: iStock

- Naisten palkkapäivän aikanaan lanseeranneen STTK:n mukaan tällä äärimmäisen hitaalla tahdilla valmista olisi joskus vuonna 2100. Käytännössä siis ikuisuusprojekti, koska yhteiskunnassa ei ole oikeasti tahtoa asian korjaamiseksi, sanoo Tehyn puheenjohtaja Millariikka Rytkönen.

Viime vuonna miesten ja naisten palkkaero kasvoi, joten nyt havaittu pieni nousu viime vuoden 83,8 %:sta tarkoittaa itse asiassa peruuttamista kahden vuoden takaiseen tilanteeseen.

Rytkösen mukaan on turhauttavaa joka vuosi todeta, että samasta ja samanarvoisesta työstä tulee maksaa samaa palkkaa, kun näin ei kuitenkaan toimita.

- Käytännössä sama palkka samanarvoisesta työstä tarkoittaa esimerkiksi sitä, että ammattikorkeakoulutetulle insinöörille ja sairaanhoitajalle maksettaisiin samaa palkkaa. Eli ratkaisut ovat aika yksinkertaisia ja suoraviivaisia, jos tavoite halutaan saavuttaa.

Naisten palkkapäivää on vietetty vuodesta 2011 lähtien. Käytännön aloitti silloin STTK tavoitteenaan havainnollistaa ja konkretisoida naisten ja miesten välistä palkkaeroa. Naisten palkkapäivä lasketaan Tilastokeskuksen ansiotasoindeksin toisen neljänneksen tietojen perusteella. Sukupuolten välisen palkkaeron perusteella selviää, milloin naisten palkanmaksu kunakin vuonna kuvaannollisesti päättyy.

Lisätietoja: Tehyn puheenjohtaja Millariikka Rytkönen erityisavustajan Mila Huovisen kautta puh 0400 540 005