Tehy ja SuPer: Yksityinen ja julkinen sote-ala molemmat palkkakuopassa

Tänään julkistetun selvityksen (Antti Kauhanen, Terhi Maczsulskij ja Eetu Isotalo: Kunta-alan ja yksityisen sektorin välinen palkkaeroselvitys 2019) mukaan terveys- ja sosiaalialalla vastaavissa ammateissa työskentelevien palkat ovat kuntasektorilla 0,4-2,3% prosenttia suuremmat kuin yksityisellä sektorilla.

Kuvateksti
Kuva: Pasi Leino

Tuore selvitys keskittyy vain samalla alalla ja samalla nimikkeellä työskentelevien palkkaeroon kuntien ja yksityisen sektorin välillä. Hoitajajärjestöille ei tule yllätyksenä, että sote-alan sisällä yksityisen sektorin palkkataso jää kuntia alemmaksi.

– Ei ole mikään varsinainen uutinen, että koko sote-ala on palkkakuopassa ihan sektorista riippumatta, toteaa Tehyn edunvalvontajohtaja Else-Mai Kirvesniemi.

Palkkatasa-arvon edistämisen kannalta paljon tärkeämpää olisi tutkia saman koulutustaustan omaavien mies- ja naisvaltaisten alojen palkkaeroja. Esimerkiksi sairaalainsinöörin palkka on yli 1 000 euroa suurempi kuin vastaavan koulutustaustan omaavan sairaanhoitajan.
Naisten keskiansio on Tilastokeskuksen mukaan noin 600 euroa pienempi kuin miesten.

– Ilahduttavasti myös hallitusohjelmassa on tunnustettu miesten ja naisten välinen 16 prosenttiyksikön perusteeton palkkaero. Tehyn ja SuPerin esittämä palkkatasa-arvo-ohjelma kuroisi umpeen juuri tätä eroa, muistuttaa SuPerin edunvalvontajohtaja Anne Sainila-Vaarno.

Samapalkkaisuusohjelman kolmikantainen valmistelu ajoi karille viime viikolla. Minkäänlaisia käytännön toimia ei päästy yhdessä sopimaan. Samapalkkaisuustavoite on vaarassa jäädä jälleen juhlapuheeksi. SuPerin ja Tehyn esittämä tasa-arvo-ohjelma on maltillinen käytännön toimi, joka johtaisi konkreettisiin tuloksiin.

Tehyn ja SuPerin keskeiset palkkaan liittyvät tavoitteet liittokierroksella ovat vähintään vientialojen tasoiset palkankorotukset ja niiden lisäksi palkkatasa-arvon edistäminen erillisellä ohjelmalla. Myös työoloihin on järjestöjen mukaan saatava parannusta ja kiky-tunneista on päästävä eroon kustannuksitta. Lisäksi julkisella sektorilla tavoitteena on sote-sopimus.

Lisätietoja:
Tehyn ekonomisti Ralf Sund, p. 050 563 4841