Kuva: Jaakko Martikainen

Tehy ja SuPer tasa-arvon päivänä: KT:n esitys neuvotteluratkaisuksi surullinen viesti hoitajille

Kunta-alan työehtosopimusneuvottelut ovat keskeytyneet yllättäen KT Kuntatyönantajat aloitteesta. Hoitoalan liitot SuPer ja Tehy eivät pidä asiallisena neuvottelujen käymistä julkisuudessa, mutta KT ei anna siihen muuta vaihtoehtoa.

KT:n tarjous neuvotteluratkaisuksi on ollut sellainen, että hoitajat ja muut kunta-alan työntekijät jatkaisivat kikytuntien tekemistä korvauksetta vuoden loppuun saakka. KT ei myöskään katso, että 170 000 sotealan osaajaa ansaitsisivat oman työehtosopimuksen.

Neuvottelupöydässä ei ole esitetty KT:n mainitsemia 10 prosentin palkankorotuksia. Neuvottelujen keskeytys vaikuttaa enemmänkin hoitajajärjestöihin kohdistetulta peliliikkeeltä eikä vakavalta yritykseltä päästä ratkaisuun työehdoista.

SuPerin ja Tehyn jäsenet tekevät työtä etulinjassa koronakriisin keskellä. KT:n esitys neuvotteluratkaisuksi on surullinen viesti liittojen jäsenille.

Liittojen tavoitteena on vähintään vientialojen mukaiset palkankorotukset, kikytunneista luopuminen, tasa-arvo-ohjelma ja alakohtainen sote-sopimus.

Lue myös: Mitä Tehy ja SuPer oikeasti esittivät

Lisätietoja:

SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola, p. 050 527 5085
Tehyn puheenjohtaja Millariikka Rytkönen, p. 040 821 0028

SuPerin edunvalvontajohtaja Anne Sainila-Vaarno, p. 050 310 1492
Tehyn edunvalvontajohtaja Else-Mai Kirvesniemi, p.  050 346 0847

Käyttäjän Leila Leiviskä kuva

Surullista luettavaa, miten ei millään ymmärretä sitä, että alan veto- ja pitovoimaa ei edistetä kyykyttämällä.
Käyttäjän Heli Talja-Salo kuva

Tällä hetkellä hoitajat työskentelee jaksamisen äärirajoilla ja sitä ei haluta nähdä! Kikyn aiheuttama mieli paha pitää saada korjatuksi jo tasa-arvoisen työelämän vuoksi. Tsemppiä sinne neuvottelupöytään - teette hyvää työtä! Kunnon palkankorotuksella saadaan raha kiertämään -talous nousuun. Hoitaja ei sitä pankkitilillä haudo.
Käyttäjän Riitta Vartiainen kuva

Me vaaramme oman ja läheisten terveyden, tehdessä työtämme. Varsinkin nyt tämän Koronan vuoksi. Miten tämä meidän työmme palkitaan? Valeuutisilla, säädöksillä ja valmiuslailla. Koska tulee se viimeinen korsi joka meidän hoitajienkin selän katkaisee ja hanskat tippuu?
Käyttäjän Birgitta Venho-Hänninen kuva

Nythän viimeistään pitäisi hyväksyä ja myöntää miten tärkeitä ovat hoitoalalla työskentelevät! Juuri tällaiset kriisit sen osoittavat. Hoitajien vaan pitäisi jaksaa, monesti pitäisi mennä puolikuntoisena töihin, ja nyt vielä lomatkin voidaan perua. Oikeasti, alalle järkevät työolot, asialliset lomat ja kunnon palkka vaativasta työstä!!! Muuhun ei pidä taipua!
Käyttäjän Pasi Penttinen kuva

Kuulin että Norjassa tekisivät 0 -vero prosentilla hoitajat tämän kriisiajan!? Jos pitää paikkansa, niin mediaan vaan kunnolla esille! Ja Suomeen vastaava tuki heti mumisematta!
Käyttäjän Petri Pajunen kuva

Kyllä nyt huudetaan hoitajia apuun kun on kriisi päällä. Hoitohenkilöstön pitäisi venyä ja vanua loputtomiin, jopa oman terveytensä uhalla. Siihen on nyt lopulta tultava stoppi. Me hoitotyöntekijät olemme korkeasti koulutettuja ammattilaisia, ja meille tulee taata kunnollinen palkka, kunnolliset työolosuhteet ja riittävät lepoajat jotta jaksamme tehdä tätä vaativaa työtä jatkossakin. Ei yhdenkään hoitotyöntekijän pitäne enää suostua mihinkään ilmaistyöhön. Nyt ammattiliiton pitää vaatia korjauksia enää ei pyydetä. Hyvä ehdotus on edellä mainittu veroprosentin alennus esim Norjan mallin 0-prosentti. Hyvät hoitoalan ammattilaiset, me teemme arvokasta työtä. Meillä on oikeus vaatia kunnon korvaus tehdystä työstä, kunnolliset työolosuhteet ja riittävät lepo- ja loma-ajat jotta jaksamme jatkossakin tehdä ihmishenkiä pelastavaa työtä. Uhrautumisen aika on ohi.