Kuva: Jaakko Martikainen

Mitä Tehy ja SuPer oikeasti esittivät

SuPer ja Tehy haluavat avata poikkeuksellisesti julkisuuteen yksityiskohtia neuvotteluista. Eilen keskiviikkona 18.3.2020 neuvottelimme Kuntatalolla. Neuvottelutauolla – jolloin siis neuvottelut eivät olleet käynnissä- SuPerin ja Tehyn neuvottelijat keskustelivat epävirallisesti ja LUOTTAMUKSELLA Kuntatyönantajien edustajien kanssa.

Keskustelimme siitä, että etujoukoissa työskentelevät hoitajat joutuvat työskentelemään nyt ääriolosuhteissa ja venymään jaksamisensa kanssa äärirajoilla. Olimme juuri saaneet tiedon Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) 18.3.2020 julkaisemasta mallinnuksesta, jossa koronaepidemian kestoksi arvioitiin 188 päivää eli yli puoli vuotta.

Toimme esille syvän huolemme siitä, kuinka ammattilaiset selviytyvät näin pitkän poikkeustilan ajan työssään ääriolosuhteissa.

Tässä luottamuksellisessa ja täysin epävirallisessa keskustelussa kerroimme, että sote-sopimus on tärkeä, jotta voimme vastaisuudessa korjata alan epäkohtia ja lisätä alan vetovoimaisuutta. Samalla pyysimme myös huomiomaan koronaepidemian etujoukoissa työskentelevät jäsenemme. Esitimme heille epidemiakauden ajaksi erillistä 220 euron lisää kuukausipalkkaan. Työmarkkinajohtajan pyynnöstä lähetimme myös ajatuksemme sähköpostilla heille. Nuo ajatukset oli koottu hyvin nopeasti ranskalaisille viivoille.

Mikäli työmarkkinajohtaja Jalonen tarkoittaa tätä kohtaa epävirallisessa keskustelussamme, on työmarkkinajohtaja joko ymmärtänyt keskustelumme väärin tai tarkoituksella vääristänyt julkisuudessa esitystämme.

Emme ole esittäneet neuvottelupöydässä 10 % korotusvaatimuksia. Työmarkkinajohtaja Jalosen laskelma on huikea vedätys. Kustannusvaikutus vuoden aikana on noin 1,5 %.

Koemmekin, että työmarkkinajohtaja Jalonen tarkoituksella haluaa aiheuttaa eripuraa ja ristiriitoja neuvotteluissa. Jos täysin epävirallisen keskustelun takia neuvottelut keskeytetään, olemme todella hämmentyneitä ja huolestuneita Kuntatyönantajien toimintatavasta ja neuvottelukulttuurista näin kriittisenä aikana.

Tehy ja SuPer eivät kommentoi asiaa julkisuudessa enempää, koska Suomi käy läpi yhtä historiansa vaikeinta kriisiä. Tämä tulisi ratkaista nyt yhdessä.

SuPerin puheenjohtaja  Silja Paavola
Tehyn puheenjohtaja  Millariikka Rytkönen

Käyttäjän Leila Leiviskä kuva

No onhan 220 e 10% palkasta 😂 Vaan sitä ei esitetty kaikille, en ymmärrä ollenkaan Jalosen ulostuloa, en.
Käyttäjän Pasi Teräväinen kuva

Ikäväkseni saan näköjään taas havaita, että meitä viedään kuin pässiä narussa. Luulisi jo aiempien neuvottelujen vuosien ajalta opettaneen jotain. Sääliä hakemalla ei noissa tilanteissa voiteta mitään. Eikä myöskään sinisilmäisyydellä. Toivottavasti tämä episodi opettaa jotain, muuten mikään ei muutu. Itse ainakin alan olla aika kypsä suuriin puheisiin jotka eivät johda mihinkään. Tai johtavat, esim. Kikyyn ja lomarahojen leikkauksiin.
Käyttäjän Rami Salakari kuva

Jaloselta ei mitään uutta! Nyt vaan tiukkana päämäärien suhteen, eikä päästetä pupua pöksyyn.
Käyttäjän Mervi Muona-Pekonmaa kuva

Tämä uhrina oleminen pitää loppua. Taas ollaan kuin "peura ajovaloissa". Periksi ei anneta ja liian sinisilmäinen ei pidä olla kun on kyse Jalosesta.
Käyttäjän Marianna Korolkoff kuva

Toivoisin, että neuvottelijat tekisivät poikkeuksen ja kertoisivat julkisuudessa mistä tässä on oikein kyse. Kuntatyönantaja käyttää mediaa hyväkseen täydellä volyymilla. Olisi hyvä katkaista tämä asian vääristely mahdollisimman pian. Uskon sen lisäävän myös työrauhaa.

Voimia haastavaan tilanteeseen niin neuvottelijat kuin jäsenetkin. Yhdessä meissä on voimaa.

Käyttäjän Marja-Liisa Väyrynen kuva

Kyllä nyt todellakin toivoisi, että neuvotteluissa saataisiin jotain aikaan. Eikä aina vaan annettaisi periksi, ja todellisuudessa uusi sopimus on aina edellistä huonompi... varsinkin kun nyt me tässä epidemia tilanteessa teemme kaikkemme ja emme jätä potilaita tai työnantajaa pulaan oman ja perheemme terveyden uhallakaan. Kiitoksena tästä kaikesta joustamisesta epidemian rauhoituttua odottavat työpaikallani lomautukset ja näin ollen ansion menetyksiä. Eli tsemppiä neuvotteluihin, ja näyttäkää kerrankin että liittoon kuuluminen kannattaa.
Käyttäjän Tarja Keinänen kuva

Nyt riitti! Kait nyt jokainen jäsen tajuaa itsekin ettei tehy eikä mikään mukaan kuin paperiliitto, tee yhtään mitään. Suuresti rintarottingilla kaiutetaan miten tehy sitä tehy tätä. Kun tulee oikea hetki, peräännytään kun todellakin pupu valokiilasta. Kukaan ei meistä hoitajista välitä. Se on totuus. Tässäkin korona episodissa revitään ne viimeisetkin jäljellä olevat voimat perumalla vp päivät ja teettämällä jo loppuunpalaneilla ihmisillä ilman suojia tosi vastuullista työtä. Eiköhän nämä "ennenkin suuret saavutetut taistelutulokset' kerro että erotkaa nyt hyvät ihmiset tästä mitäänsanomattomasta liitosta!! Sieltä saa senkin jäsenrahan käyttöön. Sekin on enemmän kuin yksikään Tehyn aikaansaannos. Turha tukea jäsenrahoilla kaikenmaailman kekkerikahveja järisyttävän raskaalle Tehyn organisaatiolle kun mitään ei saada aikaseks NYT RIITTI!!!
Käyttäjän Riitta Vartiainen kuva

Miten eroaminen hyödyttää jäsenistöä? Saat jäsen maksun takasin verotuksen kautta. Yksinkertaisesti saat rahat takaisin. Kuvitteletko työnantajan antavan sinulle yhtään mitään ilman neuvotteluja sopimuksia? Eroaminen on pelaamista työnantajan pussiin. Nyt jos koskaan, hoidetaan tämä Korona ensin, ja sen jälkeen lyödään työnantajille sellaiset vaatimukset eteen, etteivät hetkeen pysty kuin "haukkomaan henkeä" Eikä heitä elyvytetä perääntymällä vaatimuksista!
Käyttäjän Riitta Virtanen-Kakriainen kuva

Voisiko nyt meille kikyä tekeville poistaa sen 1/5 h viikossa ilmaista työtä, kun etätyötä tekevät eivät sitä kuitenkaan joudu tekemään? Tai sitten muuttaa sen palkalliseksi. Ja kun tämä epidemia on selätetty, kunnolliset palkkaneuvottelut ja vaatimukset, ja jos eivät meinaa suostua kunnollisiin korotuksiin, laaja lakko.
Käyttäjän Charlotta Erlamo kuva

Kyllä nyt tästä neuvottelupöydästä kannattaa poistua sellaisen sopimuksen kanssa, jossa saadaan oma sopimus hoitajille, kikyt pois ja kohtuulliset korotukset korona huomioiden. Työnantajalle varmasti sopisi siirtää neuvotteluja vuoden päähän, jolloin ei ole taaskaan hoitajille mitään jaettavaa mikäli Suomi menee taantumaan. Nyt tai ei koskaan on hoitajien vuoro saada oikeutetusti ansaitsemansa palkankorotukset. Tsemppiä neuvottelijoille ja pää pystyyn, me tuemme teitä!
Käyttäjän Esa Ylä-Korpi kuva

Jostain syystä edellinen kirjoitukseni sensuroitiin? Nyt kysyn pitääkö uutisissa mainittu neuvottelujen jatkuminen paikkansa. Viime viikolla tilanne oli, että neuvottelut keskeytetään epidemian ajaksi. Nyt kuntatyönantaja ilmoitti että neuvottelut jatkuvat huomenna?. Eipä siinä mitään. Neuvottelijat käyköön kuulemassa Markku Jalosen seuraavan esityksen jota ei voi hyväksyä. Alle seuraavan ei kannata kaivaa kyniä esiin: Kiky-tunnit pois niinkuin muiltakin lähti. Hoitajille oma sopimus joka astuu voimaan viimeistään vuoden päästä, palkankorotukset samaa luokkaa kuin muillakin ja vuoden päästä yleisen linjan lisäksi ensimmäinen sote-erä ja teksteihin mahdollisuus käyttää kaksoisjakson tasoittumisaikaa. Tarvittaessa tuodaan mediassa esiin paheksunta KT:n tavalle kiirehtiä neuvottelutuloksen saavuttamista valmiuslakien voimassa ollessa, kun meillä ei ole mahdollisuutta käyttää tukitoimia koronaepidemiasta johtuen . Asetelma ei luo tälläkään kertaa luottamusta että olisi tarkoitus saada aikaan kompromissi jota myös neuvottelutulokseksi ja työehtosopimukseksi nimitetään. Markku Jalonen on hyvissä ajoin ennen poikkeusoloja ilmoittanut omat tavoitteensa ja nyt on kyse siitä että KT:lle näytetään että kyse on neuvottelusta ei sanelusta. Näillä neuvotteluilla on jälleen ratkaiseva ja kauaskantoinen merkitys jäsenistön. uskolle että Tehy on meitä varten ja me olemme Tehy, Toivon malttia ja kylmähermoisuutta neuvottelijoillemme ja samalla voimia ja kärsivällisyyttä kaikille jäsenille nujertaessamme Korona-epidemiaa. Neuvottelijat on meillä töissä.
Käyttäjän Jan-Olof Eriksson kuva

Jostain syystä edellinen kirjoitukseni sensuroitiin?

Ei ole Esa täällä sensuroitu kenenkään viestejä. Sinun edellinen kommentti on kokonaan toisessa ketjussa.

- Jan-Olof, verkkotiedottaja, Tehy ry

Käyttäjän Elisa Kangasmäki kuva

Muualla maailmassa sairaanhoitajat saavat yleisöltä ja potilailtaan paljon myötätuntoa, tukea ja arvostusta vaativassa työssään tällä hetkellä. Myös Suomessa toivoisi, että sieltä työnantajapuolelta osoitettaisiin arvostusta ja kunnioitusta tätä vastuullista työtä kohtaan, jota tehdään tällä hetkellä myös oman terveyden kustannuksella. Missä muussa työssä ollaan vastuussa ihmisten hengestä ja terveydestä 24/7 ? Oikea arvostus tätä työtä kohtaan lisää myös motivaatiota entistä parempaan hoitotyöhön ja jaksamiseen työssä ja myös tämän ammatin vetovoimaan....pelkäänpä, että tämänhetkinen kriistilanne ei ainakaan vetovoimaa hoitotyöhön lisää...