Tehy ja SuPer asettavat hakusaarron Pohjois-Suomen osuuskunnalle

​Tehy ja SuPer ovat julistaneet saartoon Pohjois-Suomen sosiaali- ja terveydenhuollon osuuskunnan ja sen alaiset tytäryhtiöt. Muun muassa Tervia Osaajat Oy tuottaa sosiaali- ja terveydenhuollon palveluita Pohjois-Pohjanmaan, Länsi-Pohjan ja Lapin sairaanhoitopiirien sekä Keski-Pohjanmaan sosiaali- ja terveyspalvelukuntayhtymä Soiten ja Kainuun sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymän alueille.

Kuvateksti
Kuva: Jaakko Martikainen

Liittojen mukaan osuuskunta ja sen tytäryhtiöt eivät ole suostuneet toistuvista yrityksistä huolimatta neuvottelemaan niiden kanssa omasta työehtosopimuksesta, vaikka osuuskunnan tytäryhtiöineen on tarkoitus tulevaisuudessa työllistää myös Tehyn ja SuPerin edustamia hoitajia.
Käytännössä hakusaarto vaikuttaa siten, että Tehyn ja SuPerin jäsenet eivät hae töitä osuuskunnasta ja sen alaisista yrityksistä tai solmi työsopimusta saarron kohteena olevien organisaatioiden kanssa.

– Haluamme turvata jäsentemme työehdot ja mahdollisuuden auttaa ja valvoa heidän etuaan myös tulevaisuudessa. Tämä ei ole mahdollista ilman liittojen ja työnantajan tekemää työehtosopimusta, Tehyn edunvalvontajohtaja Else-Mai Kirvesniemi sanoo.

Saarto astuu voimaan maanantaina 10. helmikuuta. Saarto on voimassa siihen asti, että osuuskunta yhtiöineen suostuu neuvottelemaan talokohtaisesta työehtosopimuksesta.

– Edellytämme, että osuuskunta tytäryhtiöineen solmii talokohtaisen työehtosopimuksen Tehyn ja SuPerin kanssa ennen hoitajia koskevan toiminnan aloittamista, koska edustamme ehdotonta ja ylivoimasta enemmistöä hoitajista, SuPerin edunvalvontajohtaja Anne Sainila-Vaarno muistuttaa.

Lisätietoja:
Tehyn edunvalvontajohtaja Else-Mai Kirvesniemi, p. 050 346 0847