SuPer ja Tehy tyytyväisiä kokonaisuuteen: Koulutetun hoitohenkilöstön päätavoitteet etenivät

Kunta-alan työehdoista on syntynyt neuvottelutulos. Tiiviistä yhteistyötä neuvotteluissa tehneet Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer ja sosiaali- ja terveysalan ammattijärjestö Tehy arvioivat, että kaikki päätavoitteet etenivät ja kokonaisuuteen voi olla tyytyväinen. Neuvottelutuloksen syntymisen myötä kunta-alalla voimassa ollut ylityö- ja vuoronvaihtokielto päättyy välittömästi.

Neuvotteluissa yhtenä tavoitteena oli koulutettujen hoitajien oma sopimus, jolla alan epäkohtia voitaisiin tulevaisuudessa ratkaista paremmin. Tämä tavoite otti ison askeleen eteenpäin. Nyt ollaan voimakkaasti matkalla kohti omaa sopimusta, jonka valmistelu alkaa heti.

– Tämä oli yksi keskeinen tavoite neuvotteluissa, toteaa Tehyn puheenjohtaja Millariikka Rytkönen.

Palkkaratkaisu on yleisen linjan mukainen. Sopimuskausi on kaksi vuotta ja kaksi kuukautta. Lisäksi tulee paikalliseen tuloksellisuuteen liittyvä kertaerä, joka on keskimäärin kuntatyöntekijälle 260 euroa kahdessa vuodessa.

– Kertaerä oli neuvottelujen ilman muuta hankalin kohta, jota SuPer ja Tehy ajoivat neuvotteluissa hartiavoimin, kertoo SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola.

Palkkaratkaisu parantaa ostovoimaa ja vastaa vientialojen korotustasoa. Rahaa olisi toki haluttu enemmän, mutta tämä ei ollut aito liittokierros, vaan todella voimakkaasti työnantajien koordinoima kierros ja se näkyi lopputuloksessa.

Neuvottelutuloksen mukaan sopimuskausi  on 1.2.2018-31.3.2020.

Yleiskorotus on 1.5.2018 lukien 1,25 prosenttia kuitenkin vähintään 26 euroa. Henkilökohtaista lisää korotetaan 1,25 prosentilla. Yleiskorotus on 1.4.2019 alkaen 1,0 prosenttia. Henkilökohtaista lisää korotetaan 1,0 prosentilla. Paikallinen järjestelyerä 1.1.2019 on 1,2 prosenttia palkkasummasta.

Tänään syntyneen neuvottelutuloksen voimaantulo edellyttää järjestöjen hallintojen hyväksymistä. Tehyn valtuusto on koolla torstaina 8.2. ja SuPerin hallitus kokoontuu lähipäivinä.

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPeriin ja sosiaali- ja terveysalan ammattijärjestö Tehyyn kuuluu yhteensä noin 250 000 koulutetun hoitohenkilöstön edustajaa.

Lisätietoja: SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola, gsm 050 5275 085 Tehyn puheenjohtaja Millariikka Rytkönen, gsm 040 821 0028

Tiedotetta täydennetty klo 21.55. Lisätty sopimuskausi sekä tietoa korotuksista.

Käyttäjän Terhi Tuominen-Seittonen kuva

Otsikko kertoo kaiken.
Käyttäjän Petri Mäkinen kuva

Toivottavasti tätä ei hyväksytä....
Käyttäjän Mika Rautiainen kuva

Olen todella pettynyt ja samoin koko muukin jäsenistö... Tämä oli voitto... KT:lle...

Käyttäjän Joonas Reinikainen kuva

Neuvottelin juuri itselleni 1,1% palkakorotuksen eroamalla tehystä.
Käyttäjän Terhi Sutinen kuva

Koskeeko tämä myös päiväkodissa työskenteleviä ja yksityisellä puolella lastenhoito työtä tekeviä. Vai unohdettiinko taas varhaiskasvatus työntekijät.. mitenkähä se nollasopimuksen kanssa.. poistuuko se vai ei??
Käyttäjän Jaana Reijonaho kuva

Yksityisen sosiaalipalvelualan työehtosopimuksen neuvottelut ovat vielä käynnissä. Edelleen tavoitteena on nollasopimuslaisten aseman parantaminen.

Käyttäjän Jorma Asikainen kuva

Rytkösen ottama potrettikuva kertoo kaiken, nyt alitettiin rima
Käyttäjän Tarja Mäkinen kuva

Kts otsikko! Kollegaan viitaten, oli niin naseva kommentti : `Jotenkin niin tuttua, suuria puheita ja rumpujen pärinää, sitten mennäänkin taas leuka rinnassa kohti uusia pettymyksiä'
Käyttäjän Mika Valtonen kuva

Sopimus palkankorotuksista on niin pieni että toimeentulo sopimuskaudella heikkenee kun yleinen hintataso nousee enemmän kuin palkat. Pyydän valtuustoa hylkäämään sopimuksen tai järjestämään sopimuksesta jäsenäänestyksen.
Käyttäjän Louise Fagerlund kuva

Jos nykyinen veroprosenttini on sama palkankorotusten jälkeen jää hurjat 14,27 euroa/kuukausi lisää käteen!
Käyttäjän Jaana Reijonaho kuva

Palkankorotukset ovat yleisen linjan mukaiset eli samantasoiset kuin mitä vientisektori sai. Palkankorotustaso turvaa siis ostovoiman.

Käyttäjän Erja Kallio kuva

Olisi ollut paukkuja asianmukaisempiin, oikeisiin korotuksiin, sen näytti ylityö- ja vuoronvaihtokielto seurauksineen parissa päivässä. Sitä kun olisi jatkettu, seuraukset olisivat olleet konkreettinen näyttö hoitoalan tärkeydestä ja työnantajan epäkohdista. Varsinkin, kun tällä kertaa näytti yleinen mielipide olevan hoitajien takana. Nyt tuli yleisen linjan mukaiset korotukset (jotka olisi saatu taatusti muutenkin) ja vitsi-kompensaatio lomarahamenetyksistä. Nämä saadut ”korotukset” uppoavat yleisiin elinkustannusten korotuksiin. Ja lomarahakompensaatio on 10€/kk! Sekin lienee sidoksissa tuottavuuteen (miten se hoitoalalla mitataan, lienee työnantajan päätettävissä). Mitä Tehy ym. tekee omalla sopimuksella, kun ei osata neuvotella? Pettynyt olen, todella pettynyt. Eniten ottaa päähän Tehyn johdon suitsutus lehtien palstoilla.
Käyttäjän Jaana Reijonaho kuva

Esimerkiksi viime kierroksella julkisen sektorin palkat jäivät selvästi yleisen palkankorotuslinjan alle. Tämän aiheutti lomarahaleikkaus. Siinä mielessä nyt saavutettu tulos on hyvä, koska julkinen sektori ei jäänyt jälkeen vientisektorista ja lomarahaleikkaustakin kompensoitiin.

Käyttäjän Merja Lappalainen kuva

En olisi uskonut,että tuon kovan kohun myötä päädyimme tällaisen sopimuksen. Olisi oikeasti ollut kiva saada takaisin lomarahat. Tälllöin olisi ollut mahdollista saaada tehtyä edes kesällä jotain " luksusta " mikä normaalla paklkalla ei todellakaan ole mahdollista. Juu saa olla 12v. Sairaan lapsen kanssa kotona, ym.Juu eihän koske läheskään kaikkea. Hu...hu todella surkea sopimus. Ja todella pettynyt. Ja liittoon kuulumattomat saa tietysti samat edut. Täytyy myötää ,että liiton vaihto alkaa olemaan harkinnassa
Käyttäjän Jaana Reijonaho kuva

Valtio ei antanut kunnille ylimääräistä rahaa lomarahaleikkauksen kompensaatioon. Siitä huolimatta saimme osittaisen kompensaation ja erittäin merkittäviä parannuksia kunnalliseen virka- ja työehtosopimukseen (esimerkiksi tilapäisen hoitovapaan ikäraja nousi kymmenestä vuodesta kahteentoista vuoteen ja palkallisen isyysvapaan aika nousi kuudesta kahteentoista päivään).

Käyttäjän Juha Ahokas kuva

Naisen euron nosto. Nykyinen kurssi 76 senttiä siis laskee vuoden 2020 alkuun.
Käyttäjän Virva-Helena Kaikko-Kormu kuva

Ei olis uskonu et tällanen menee läpi Tehyssä!!! Voipi olla et Tehystä eroominen on ainut vaihtoehto saada hiukan lisää palkkaa. Jääpähän edes jäsenmaksun verran ylimääräistä! Tuo tuottavuuden mukaan maksettava kertaerä on ihan puppua. Mikä esim vanhustyössä on tuottavaa jos aletaan ajatella euroissa????!!!! Ainakaan enää pienemmällä henkilöstömitoituksella ei työtä voi tehdä, hyvä että saa edes perushoidon taattua saati sitten muuta. Tukka putkella kellon kanssa kilpaa mennään jo nytkin että se siitä tuottavuudesta. Eli ilmeisesti vanhuspuolen työntekijät eivät tule saamaan tuota kertaerääkään???!!!! Kökkö sopimus
Käyttäjän Jaana Reijonaho kuva

Tuloksellisuuserän nimellä maksettava kertaerä tulee kaikille kuntatyöntekijöille, myös vanhuspuolen työntekijöille.

Käyttäjän Matti Tervonen kuva

Tällainen sopimus ajaa meidät eroamaan tehystä. Nyt kärsii kaikki myös me keski-ikäiset miehet joilla ei lapsia pieniä ole enään. Ja tuo naisten euro miesten eurosta 75%puheet ottaa pattiin. Itsellä täysin sama palkka kuin nais kolleekoilla.
Käyttäjän Petri Sammasmaa kuva

Itse olen näissä oloissa tyytyväinen että sopimus syntyi. Erittäin tervetullut yksityiskohta sopimuksessa on sairaan lapsen kotona hoitamisen ikärajan nosto 12 - vuoteen. Kiitos neuvottelijoille.
Käyttäjän Jari Palola kuva

Hyvä että saatiin sopimus, mutta millainen sopimus. Pidetään ääntä ja uhotaan. Tavoitteet on korkealla. Jäsenille tuli sellainen mieli, että nyt ei anneta periksi. Nyt epäkohtiin puututaan. Vuoronvaihto ja ylityökielto alkaa purra. Saadaan palkinto, kun ollemme olleet oman isänmaamme taloudelliseen kasvuun osallisina. Ja jaamme omastamme vielä tämän ja ensivuoden ( lomarahat) .

Olen pettynyt. Olisinko ollut näin pettynyt, jos sopimus olisi tehty ilman etukäteis uhoa ja koulutettujen hoitajien psyykkaamista . En olisi. Hyökättiin suurella äänellä, ja sopimukseen voi olla tyytyväinen vain työnantaja.

Käyttäjän Jaana Reijonaho kuva

Kyllä tehtyyn sopimukseen voi olla tyytyväinen, koska kaikki Tehyn päätavoitteet etenivät ja palkankorotustaso on yleisen linjan mukainen, mikä ei ollut itsestäänselvyys. Lomarahaleikkaamistakin kompensoitiin, vaikka valtiovalta ei myöntänyt sille rahoitusta.

Käyttäjän Katja Kemppainen kuva

Olikohan tuollaisessa järkeä? Eipä hirveänä pienessä palkassa summa tunnu. Tuntuu vaan että ei hoitajien työtä arvosteta ollenkaan jos tuollaisista summista puhutaan. Oliskohan kannattanut taistella vähän isommista summista jos meitä arvostetaan yhtään?
Käyttäjän Jan-Olof Eriksson kuva

Kiitos palautteista. Avaamme tätä sopimusasiaa lisää monella tapaa. Etenkin tekstimuutokset vaativat lisää rautalankaa.

Sopimuksen tarkempaa sisältöä avataan täällä:
www.tehy.fi/fi/ajankohtaista/kunta-alan-neuvottelutuloksen-paakohdat

Järjestämme maanantaina 12.2 klo 11:15 Facebook-liven, jossa puheenjohtaja ja edunvalvontajohtaja avaavat sopimusta:
www.facebook.com/tehy.fi/videos/1581960591879604/

Puheenjohtaja kommentoi #omasopimus-asiaa ja sopimusta muutenkin YLEn uutisessa:

Millariikkaa ja Tehyn edunvalvontajohtajaa voi tulla tapaamaan jäseniltaan, jossa sopimusta avataan. Tervetuloa paikan päälle keskustelemaan ja esittämään kysymyksiä:
www.tehy.fi/fi/ajankohtaista/kunta-alalla-sopimus-tule-tehyn-jaseniltaan-kuulemaan-mita-sovittiin

/Jan-Olof, Tehyn verkkotiedottaja