Kiky-sopimuksesta neuvottelutulos yksityisellä sosiaalipalvelualalla

Yksityisellä sosiaalipalvelualalla saavutettiin neuvottelutulos kilpailukykysopimuksesta. Ratkaisussa työaikaa pidennettiin kilpailukykysopimuksen mukaisesti 30 minuuttia viikossa. Paikallista sopimista edistettiin ja luottamusmiesten toimintaedellytyksiä parannettiin merkittävästi. Työehtosopimus mahdollistaa jatkossa työaikapankista sopimisen.

Kilpailukykysopimus on työntekijöille erittäin vaikea. Terveys- ja sosiaalialan neuvottelujärjestö TSN:n edellytyksenä oli, että luottamusmiesten toimintaedellytyksiä kehitetään vastaamaan kasvavan toimialan nykyisiä vaatimuksia.

Sopimuksessa parannettiin luottamusmiesten ja varaluottamusmiesten oikeutta ay-koulutukseen sekä parannettiin luottamusmiesten ajankäyttöä – erityisesti henkilöstömitoituksessa olevien luottamusmiesten osalta.

Merkittävä saavutus on myös alueellisten luottamusmiesten toimintaedellytysten parantaminen. Sopimusmääräyksen mukaan jatkossa on varmistettava alueellisen luottamusmiehen tosiasialliset mahdollisuudet luottamusmiestehtävän hoitamiseen.

- Katsomme, että näillä parannuksilla voimme luoda toimivampaa luottamusmieskulttuuria yksityiselle sosiaalipalvelualalle. Toimivat luottamusmiesmääräykset ovat myös työnantajan etu. Kun luottamusmiesjärjestelmä toimii, alan maine kirkastuu, sanoo Tehyn lakimies Vappu Okkeri.

Tehy, ERTO ja SuPer muodostavat yhteisen Terveys- ja sosiaalialan neuvottelujärjestön, joka neuvottelee mm. Yksityisen sosiaalipalvelualan työehtosopimuksesta.

Lisätietoja:

Vappu Okkeri