Työssäkäyvä jäsen maksaa veronalaisesta palkkatulosta jäsenmaksua Tehyyn.

Jäsenmaksun suuruuden voit tarkistaa täältä

Eri työnantajille tehdyistä keikoista saadut ansiot lasketaan yhteen ja niistä saaduista verotettavasta yhteissummasta maksetaan jäsenmaksu.

Voit antaa työnantajan periä jäsenmaksun suoraan palkasta tai maksaa itse. Helpoin tapa on se, että annat työnantajan periä jäsenmaksun palkastasi. Silloin sinun tarvitsee vain tarkistaa, että se on peritty oikein.

Jos palkkasi on 727 euroa kuukaudessa tai vähemmän, maksat jäsenmaksua minimimäärän eli 8 euroa kuukaudessa. Jäsenmaksu on enintään 600 euroa vuodessa. Jos olet maksanut jäsenmaksua yli 600 euroa vuodessa, saat palautuksena ylimenneen jäsenmaksun.

Jäsenmaksuun liittyviä asioita voit hoitaa asiointipalvelussa.

Keikkatyö päätoimen lisäksi

Jäsenmaksua maksetaan myös keikkatyöstä. Ilmoittamalla keikkatyösi jäsenrekisteriin, saat myös keikkatyöpaikkaa koskevat tiedotteet ja luottamusmiehen viestit. Keikkatyöpaikan ilmoittaminen ei vaikuta ammattiosastotietoosi tai mahdollisiin luottamustoimiisi. Voit valtuuttaa työnantajasi perimään jäsenmaksun suoraan palkastasi myös keikkatyössä.

Jos haluat, että työnantaja perii jäsenmaksun, toimi näin

Ilmoita keikkatyöstäsi asiointipalvelun työsuhde- ja yrittäjyysosiossa ja valitse välilehti 'keikkatyöt'. Valitsemalla jäsenmaksutavaksi työnantajaperinnän, Tehy toimittaa perintäsopimuksen suoraan työnantajasi palkanlaskentaan. Tarkkaile palkkatositettasi, jossa peritty jäsenmaksu alkaa näkyä.

Jos haluat maksaa jäsenmaksun keikkatyöstä itse, toimi näin

Jos maksat jäsenmaksun itse, voit hoitaa jäsenmaksun jäsenmaksut-osiossa luomalla viitteen tarvittavalle ajalle.

Päättyneitä tai alle kolme kuukautta kestäviä keikkatöitä ei tarvitse ilmoittaa. Jäsenmaksut päättyneistä sekä alle kolme kuukautta kestävistä keikkatöistä voit hoitaa Jäsenmaksut-osiossa luomalla viitteen menneelle aikavälille tai lyhyen keikkatyön aikavälille.

Työsuhteen päättymisestä ilmoittaminen

Jos työsuhteesi päättyy ja siirryt toiselle työnantajalle

1. Kirjaudu asiointipalveluun.
  2. Ilmoita uusi työnantaja asiointipalvelun Työsuhde- ja yrittäjyys -osiossa, jolloin edellinen työsuhdetieto päättyy edeltävään päivään automaattisesti.

Jos työsuhteesi päättyy muusta syystä esimerkiksi työttömyyden takia

1. Kirjaudu asiointipalveluun.
  2. Siirry valikon kohtaan 'Muutos jäsenyydessä', ja ilmoita uusi tilanteesi.
  3. Päätä työpaikkatiedoistasi löytyvä työsuhde klikkaamalla 'Päätä työsuhde' -linkkiä.

Muutokset elämäntilanteessa

Emme saa tietoja lomautuksen, työttömyyden tai palkattomien jaksojen alkamisesta tai päättymisestä muualta kuin jäseneltä itseltään. Siksi sinun pitää ilmoittaa meille näistä itse.

Emme saa tietoa myöskään pysyvälle eläkkeelle jäämisestä työnantajalta. Oma aktiivisuutesi on tärkeää.

Pidä omat jäsenyystiedot ajan tasalla välttyäksesi turhilta jäsenmaksujen huomautuskirjeiltä tai pahimmassa tapauksessa jäsenyyden päättymiseltä.

Ohjeet jäsenyyden hoitoon löydät sivulta Huolehdi jäsenyydestä.