Yksityissektorilla luottamusmies valitaan työehtosopimuskohtaisesti Tehyn tai Sote ry:n vaaliohjeiden mukaan. Tehyn työehtosopimuksissa luottamusmies edustaa vain tehyläisiä. Sote ry:n yksityissektorin työehtosopimuksissa Sote ry:n luottamusmies edustaa Tehyn, SuPerin ja ERTOn jäseniä.

Luottamusmies on tärkein jäsenetu työpaikalla

Yksityissektorilla luottamusmies edustaa työpaikalla vain Tehyn / Sote ry:n (Tehy, SuPer, ERTO) jäseniä ja auttaa työsuhteeseen liittyvissä asioissa. Luottamusmies neuvottelee työnantajan kanssa mm. paikallisista sopimuksista ja on mukana kehittämässä työpaikan asioita. Luottamusmiehessä on muutosvoimaa: hän toimii aktivoijana ja saa koko työyhteisön mukaan parantamaan työpaikan asioita.

Lue lisää luottamusmiehen tehtävistä

Katso video

Tehyläiset luottamusmiehet Päivi, Maarit ja Harri kuvaavat, miksi he haluavat toimia luottamusmiestehtävässä jäsenten apuna.

Askarruttaako jokin luottamusmiesasioissa?

Ota rohkeasti yhteyttä Tehyn asiointipalvelun kautta.

Luottamusmies

Miksi ryhtyisin luottamusmieheksi?

Teet merkittävää työtä paitsi yksittäisen työntekijän kannalta, mutta myös koko työyhteisön osalta. Parannat yhteisöllisyyttä ja toimit muutosvoimana, joka aktivoi muutkin mukaan työpaikan kehittämiseen. Samalla kehityt itsekin!

Yksityissektorin luottamusmiesvaaliohjeita