Verkkokoulutukset ovat tulleet jäädäkseen

Korona-aika on ollut kaikin puolin suurta muutosten aikaa. Tehyläisillä aloilla epidemia-aika on näkynyt monin tavoin ja kuormittanut alan henkilöstöä. Samaan aikaan järjestötoimintakin on käynyt läpi digitaalisen murroksen.

kuva: iStock

Koko korona-ajan kaikki Tehyn toiminta on rakennettu verkkoon, lukuisat koulutukset mukaan lukien. Tässä on ollut paljon oppimisen paikkoja sekä jäsenistöllä että Tehyn henkilöstöllä – sekä paljon onnistumisen kokemuksia. Aika on ollut suurta yhteisöllisen oppimisen aikaa.

Tehyssä oli otettu jo vuonna 2019 uutuutena käyttöön webinaarit. Ne oli otettu jäsenistön parissa hyvin vastaan. Webinaaritoimintaa olikin mahdollista laajentaa nopeallakin aikataululla, kun epidemia yllätti kaikki täysin maaliskuussa 2020. Siitä alkaen Tehyssä onkin pyörinyt runsaasti webinaareja ja lisäksi lukuisia verkkoon rakennettuja koulutuspäiviä.

Tehyn valikoimiin on tuloillaan myös uusia verkkokursseja jo aiemmin valikoimissa olleiden lisäksi. Koulutustoiminta on läpikäynyt laajan digitaalisen hyppäyksen.

Koulutusten siirtyminen verkkoon on tuonut mukanaan paljon uusia jäseniä Tehyn koulutustoiminnan äärelle. Esimerkiksi erilaisten jäsenkoulutusten ja ammatillisten koulutusten osallistujamäärät ovat moninkertaistuneet. Verkkokoulutukset ovat helpommin saavutettavissa, kun eletään vauhdikasta arkea tai välimatkat ovat pitkiä. Parantunut saavutettavuus on tuonut vuoden aikana paljon kiitoksia Tehylle.

Samoin webinaarit mahdollistivat nopeaa tiedonkulkua jäsenistölle ja toimijoille, kun epidemiatilanne toi mukanaan muutoksia jäsenistön työarkeen ja akuutin tiedotustarpeen. Ehkäpä uudet menetelmät ovat olleet osalla hyödyksi myös työssä tai vaikkapa ammattiosastotoiminnassa.

Uudet menetelmät ovat mahdollistaneet nopeaa tiedotusta, tehyläisten kokoontumisen yhteisten asioiden äärelle myös poikkeusaikana sekä saavutettavuuden hektisessä arjessa ja ympäri Suomen. Vuoden aikana olemme kehittyneet yhdessä paljon verkkokoulutusten menetelmissä sekä niiden luomisen että osallistumisen näkökulmasta.

Uusia oppeja kannattaa hyödyntää jatkossakin ja erilaiset verkkokoulutusmuodot ovat tulleet jäädäkseen. Laadukkaasti toteutetut ja osallisuutta mahdollistavat verkkokoulutukset palvelevat monin tavoin. Tämä ei toki tarkoita, ettei olisi verkkokoulutusten lisäksi jatkossakin mahdollisuuksia myös kasvokkain tapaamisiin, nekin ovat monesti tarkoituksenmukaisia ja kovin tarpeellisia. Molemmille on paikkansa Tehyn koulutustoiminnassa myös korona-ajan jälkeen.

Koulutussuunnittelijana uskon kuitenkin vankasti verkkokoulutusten moniin loistaviin mahdollisuuksiin – hyödynnetään tästä ajasta saamamme hienot ja oivaltavat opit myös poikkeusajan jälkeen.