Uusi tehtävä voi olla mahdollisuus

Suurella osalla varhaiskasvatuksen lastenhoitajista on terveydenhuollon koulutus. Siirtyminen uusiin tehtäviin poikkeustilanteessa on yksi tapa olla auttamassa meitä kuiville.

Kuvateksti
Kuva: Annika Rauhala

Sekä kunnallisilla että yksityisillä päiväkodeilla saattaa olla tarve vähentää henkilökuntaa, koska lasten määrä on vähentynyt koronan myötä. Työantajat ovat hakeneet erilaisia ratkaisuja tilanteeseen. Vaihtoehdoiksi on tarjottu palkattomia vapaita, lomien pitämistä ennakkoon, lomautuksia ja toisiin tehtäviin siirtymistä. Palkattomat vaihtoehdot ovat harvalle mieleen, eivätkä lomapäivät riitä loputtomiin, mutta toisiin tehtäviin siirtyessä on palkanmaksu taattu.

Sosiaali- ja terveydenhuollossa on ja tulee olemaan pula henkilökunnasta. Koronan myötä pula pahenee. Suurella osalla varhaiskasvatuksen lastenhoitajista on terveydenhuollon koulutus, joko lastenhoitajan tai lähihoitajan. Päiväkodeissa toimivat sosionomit ovat sosiaalihuollon ammattihenkilöitä, joten sote-osaamista löytyy myös heiltä.

Miten olisi lähteä työkiertoon, vierailla hetki ihan toisenlaisessa työympäristössä ja saada uusia työtehtäviä, uusia kokemuksia, uutta osaamista ja uusia työkavereita? Asenne ratkaisee paljon. Päiväkodista voi siirtyä esimerkiksi kotihoitoon. Siirtyminen hetkeksi uudenlaisiin tehtäviin avartaa ja asettaa myös oman työn uudenlaiseen perspektiiviin. Se on tapa nähdä oma työ ja sen arvo uusin silmin.

Jos takana on pitkä työura päiväkodissa, ajatus toisenlaisesta työstä saattaa pelottaa ja hirvittää. Ei hätää: työnantajalla on velvollisuus perehdyttää työntekijä uusiin tehtäviin ja samalla työnantajalla on vastuu siitä, että työntekijällä on riittävä osaaminen uuteen tehtävään.

Jotkin isommat kaupungit ovat perustaneet ns. resurssikeskuksia, jonne voi tässä vaiheessa ilmoittautua vapaaehtoisesti. Monelle uusi väliaikainen työtehtävä voi olla lomautusta parempi vaihtoehto.

Toinen asia on se, että kuntasektorin työntekijä on työehtosopimuksen (KVTES) mukaan tarvittaessa velvollinen tilapäisesti siirtymään muihinkin tehtäviin, joita voidaan hänen koulutuksensa ja työkokemuksensa huomioon ottaen pitää hänelle sopivina. Tilapäinen siirto voi kestää enintään kahdeksan viikkoa kerrallaan. Myös yksityisen sektorin työntekijöiden kohdalla voi tulla kyseeseen siirtyminen tilapäisesti toisiin työtehtäviin.

Siirtyminen uusiin tehtäviin tässä poikkeuksellisessa tilanteessa on tapa kantaa kortensa kekoon ja auttaa meidät kuiville tästä tilanteesta. Ilmoittaudu vapaaehtoiseksi – se voi olla antoisan vaiheen alku.