Tehyn valtuustovaalit olivat menestys – kiitos äänestäjille!

Tehyn valtuustovaaleissa ääntänsä käytti 33,2 % äänioikeutetuista! Lähes kahdeksan prosenttiyksikköä edellistä vaalia korkeampi äänestysprosentti on huima tulos.

Tulos kielii poikkeuksellisen vahvasta onnistumisesta ammattijärjestökentän ylimmän päättävän elimen vaaleissa. Meillä suunnanmuutoksen tekivät jäsenet. Vaali vaalilta laskenut äänestysprosentti nousi nyt isosti. Tekisi mieleni esittää muille ammattiliitoille haaste, tehkää sama perässä!

Olen ehdokkaista, äänestäjistä ja tästä tuloksesta tavattoman ylpeä. Jokainen äänensä antanut Tehyn jäsen laittoi itselleen sopivan värisen viivan äänestyslippuun ja klikkasi sähköisen äänen uurnaan paremman palkan ja työolosuhteiden sekä oman ehdokkaansa ja vaaliliiton puolesta. Tehy sai jäsentensä näköisen suoralla ja suhteellisella vaalilla valitun valtuuston, jossa jokainen paikka on äänin ansaittava. Mandaattipaikkoja ei ole.

Tehyn vastavalittu valtuusto järjestäytyy kokouksessaan 8.-9.6.2021. Kokouksessa tehdään tärkeät henkilövalinnat liiton johtoon ja todetaan valtuuston lopullinen kokoonpano sekä keskustellaan ajankohtaisista aiheista.

Elokuun lopussa valtuusto on koolla ylimääräisessä kokouksessa, jossa se myös perehtyy tehtäväänsä. Valtuutetun tehtävä yhden Suomen suurimman ja vaikutusvoimaisimman ammattiliiton valtuustossa on vaativa luottamustoimi: asiat on tunnettava ja kykyä päätöksiin omattava. Valtuusto on Tehyn eduskunta, ylin päättävä elin, jonka näpeissä on se mitä Tehy on ja mitä Tehy tekee.

Mitkä syyt johtivat onnistuneisiin vaaleihin ja äänestysvilkkauden nousuun?

Äänestämisen helppous. Näille vaaleille oli leimallisia, että äänestäjät eivät tarvinneet opastusta äänestämiseen. Ja postivaalin aikaiset ”koira tai lapsi söi äänestyslipun” -kaltaisia ongelmia ei ollut. Tehyn nettisivut ja ennen kaikkea vaalisovellus tekivät äänen antamisesta nopeaa ja vaivatonta.

Vaalit tehtiin itse. Iso merkitys sujuvan vaalitoimituksen aikaan saamisessa oli sillä, että vastuuhenkilöt ja tekniset vaaliasiantuntijat jäsenpalvelupäällikkö Heikki Saldén ja järjestöasiantuntija Heidi Elakshar löytyvät omasta talosta. Se takasi syvällisen ymmärryksen sille mitä olemme tekemässä.

Kolmanneksi nostan vaaliviestinnän. Ehdokkaiden ja Tehyn viesti vaaleista tavoitti jäsenet. Jäsenet kuulivat vaaliviestin mm. jäsenkirjeissä ja työpaikoille jaetussa vaalimateriaaleissa sekä Tehyn viestinnän ja Tehy-lehden tekemissä uutisissa ja ulostuloissa. Somemarkkinointiin panostimme erityisesti ja sen voi sanoa tuoneen merkittävät joukot vaaliviestin äärelle.

Jäsenet osallistuivat jokseenkin aktiivisesti ammattiosastojen ja aluetoimistojen vaalitilaisuuksiin ja tenttasivat ehdokkailta työpaikoilla ja somessakin. Järjestödemokratia toimi ja järjestökoneisto osoitti voimansa etäaikanakin: saimme väen liikkeelle.

Pelkkä aatteen palo ei yksistään aja kaikkia uurnille. Äänestämisestä sietää palkita. Rohkea panostus äänestäjien kesken arvottaviin palkintoihin kannatti. Sähköpolkupyörät ja leasing hybridiauto saavat piakkoin kuskit. Palkinnot menevät jäsenten hyväksi. Sama tähtäin on kaikessa Tehyn toiminnassa: jäsenten hyväksi.