Naisen euro ei työnantajaa kiinnosta

Kuvateksti
kuva: iStock

Työnantajien linja vaikeuttaa neuvottelutulokseen pääsemistä yksityisellä sosiaalipalvelualalla. Tulppana on Elinkeinoelämän Keskusliitto EK:n ja Hyvinvointialan liiton päättämä ns. yleinen linja. Työnantaja on hirttäytynyt vaatimukseen, että kaikki tes-ratkaisut tehdään tämän – työnantajan määrittelemän – yleisen linjan mukaan.

Työnantajien yleinen linja on ongelmallinen paitsi yksityisellä sosiaalipalvelualalla, myös muissa naisvaltaisten alojen neuvottelupöydissä. Työnantajan pöytään iskemillä korteilla naisen euro ei millään tavoita miehen euroa. Sen sijaan naisvaltaiset matalapalkka-alat jäisivät taas jälkeen miesvaltaisista vientialoista, ja tässä on villakoiran ydin. Tasa-arvon palikat eivät loksahtele kohdilleen.

Yksityisen sosiaalipalvelualan neuvottelupöydissä palkkaukseen pitää kiinnittää erityistä huomiota toisestakin syystä. Työ sosiaalipalvelualalla on vaativaa. Työtä tehdään mm. vanhusten, mielenterveyskuntoutujien, vammaisten ja varhaiskasvatuksen parissa. Työn vaativuus ei kuitenkaan näy palkassa, sillä yksityisen sosiaalipalvelualan työehtosopimuksen palkkataso on satoja euroja huonompi kuin kuntasektorilla. Tehyn, ERTOn ja Superin tärkein tavoite on neuvotella palkkaohjelma, jolla kurotaan umpeen palkkaeroa verrattuna kuntasektoriin.

Yksityinen sosiaalipalveluala laajenee jatkuvasti, kun kunnat ulkoistavat palveluja yksityisille yrityksille – säästösyihin vedoten. Ulkoistamisesta ja yksityistämisestä on seurannut yksityisen sosiaalipalvelualan halpuutus. Sen seuraukset taas ovat vakavia. Ne heijastuvat erityisesti vanhuspalvelujen ja varhaiskasvatuksen laatuun ja asiakkaiden sekä työntekijöiden hyvinvointiin. Työnantajalta on aiheellisesti kysytty, onko sen mielestä oikeutettua, että voittoa takovat yksityiset yritykset tuottavat kuntien ulkoistamia palveluita satoja euroja matalammilla palkoilla. Työnantaja ei ole osannut antaa perusteluita halpuutukselle. Ehkä siksi, että sellaista ei ole.

Syke siis nousee yksityisen sosiaalipalvelualan neuvottelupöydässä. Sosiaalipalvelualalla työskentelevät ammattilaiset ansaitsevat palkkaohjelman ja tuntuvat palkankorotukset, mutta työnantajan pelimerkeillä siihen ei päästä. Saattaa olla, että neuvottelut edellyttävät alalla työskentelevien tehyläisten, superilaisten ja ertolaisten työtaisteluvalmiutta.