Miljardien tuet jaettu - missä hallituksen tuki hoitajille?

Koronaepidemia murjoo meidän kaikkien elämää. Mikään ei ole kuten ennen. Korona sulki koulut ja ravintolat. Se estää matkustamisen ulkomaille ja jopa vapaan liikkumisen Suomen sisällä. Se ajaa firmoja konkurssin partaalle ja ihmisiä lomautetuiksi sekä irtisanotuiksi. Koronalla on kurittava vaikutus kaikkeen.

Kuva: Kaisa Siren

Suomen hallitus on tehnyt hienoja asioita ja nopeasti koronan ikävien vaikutusten lieventämiseksi. Yritykset ovat saaneet miljarditukia. Lomautus- ja yt-menettelyjä on lainsäädäntötoimin helpotettu ja vastaavasti työttömyysturvan ehtoja parannettu. Valtiovalta on ottanut kopin ja pallo on niin hallussa kuin se suinkin voi olla. Eilen (8.4.2020) Suomen hallitus lisäsi yhteiskunnallisia tukitoimia 4,1 miljardin edestä. Lisärahaa jaetaan muun muassa yrityksille, kunnille, kulttuurin ja liikunnan toimijoille sekä koronakriisin takia vaikeuksiin joutuneille tavallisille kansalaisille. Tämä on hienoa.

Yksi ryhmä loistaa hallituksen listoilta poissaolollaan. Hoitajat.

16.3.2020 valtioneuvosto teki päätöksen, että Suomessa vallitsee poikkeustila. Seuraavana päivän annettiin valmiuslain käyttöönottoasetukset, joilla rajoitettiin sosiaali- ja terveysalan henkilöstön oikeuksia. Heillä ei enää ollut samoja oikeuksia vuosilomaan kuin muilla. Heidän työssään ylityörajoitukset eivät enää päteneet. He eivät myöskään enää voineet irtisanoutua työstään kuten muut.

Yhden henkilöstöryhmän oikeuksia kavennettiin muita enemmän. Heidän osalleen tuli tietynasteinen pakkotyö.

Tämä samainen ryhmä hoitaa meitä muita, jos sairastumme. He asettavat itsensä päivittäin sairauden uhan alle hoitaessaan meitä. Silti he hoitava. Me kaikki tiedämme, että maailmanlaajuinen suojainpula on tosiasia myös Suomessa. Silti he hoitavat.

Me kysymme nyt Suomen hallitukselta, miten hoitajille korvataan heidän perusoikeuksiensa rajoittaminen ja heidän terveytensä poikkeuksellinen vaarantuminen työssä?

Kiitokset, taputukset ja rakennusten valaistukset ovat yksittäisten henkilöiden ja yritysten kauniita tapoja osoittaa arvostusta ja kunnioitusta. Suomen valtiolta odotamme konkreettisempaa arvostuksen osoitusta. Saksassa korvaus on suoritettu rahallisena kertakorvauksena. Ruotsissa kuukausipalkkaa korottamalla.

Miten on Suomessa?