Levottomassa työmarkkinatilanteessa ja SOTE-uudistuksessa tarvitaan fysioterapeuttien yhtenäisiä rivejä

Nyt on erittäin ajankohtaista turvata naisvaltaisen sote-alan työntekijöiden asema Tehyä vahvistamalla, ja estää fysioterapeuttien pirstaloituminen eri liittoihin. Ajankohtaista se on siksi, että työmarkkinatilanne ja sote-uudistus muuttavat toimintaympäristöä.

Suomen tulevaisuus on epävakaa ja kasvun ratkaisuista ei ole toistaiseksi löytynyt yhteistä näkemystä. Sen seurauksena työntekijäjärjestöt ovat oikeutetusti järjestäneet mielenilmaisuja ja työmarkkinatilanteesta on tullut levoton.

Keskusjärjestöt käyvätkin parhaillaan neuvotteluja laajasta työmarkkinaratkaisusta tai yhteiskuntasopimuksesta. Sen vaihtoehtona maan hallitus on valmistellut ns. pakkolait, joiden sisältämät lomien ja lomarahojen leikkaukset, sairauspäiväkarenssit ym. kohdistuisivat vahvasti naisvaltaisiin julkisen sektorin aloihin.

Samanaikaisesti toteutettava suurin uudistus sosiaali- ja terveydenhuollossa kymmeniin vuosiin merkitsee isoja muutoksia palveluihin ja henkilöstölle. Sote-uudistuksen myötä integoidut palvelut rakennetaan asiakaslähtöisiksi ja eri ammattiryhmien osaaminen kohdistuu asiakkaan ja potilaan hyväksi moniammatillisesti.

On tärkeä muistaa, että uudistuksen eri vaiheissa sosiaali- ja terveysalan eri ammattiryhmät tarvitsevat merkittävästi tiiviimpää yhteistyötä. Uusissa palvelukokonaisuuksissa, joissa hoitohenkilöstön ja kuntoutuksen ammattilaisten osaaminen ja vastuu lisääntyvät, myös ammatillisen ja taloudellisen edunvalvonnan tulee olla yhä tiiviimpää ja saumattomampaa. Tämä on Tehyn ensisijaisia tavoitteita.

Sote-uudistukseen liittyy palvelurakenteiden muuttumisen lisäksi myös paljon avoimia kysymyksiä ja epävarmuutta erityisesti henkilöstön aseman suhteen. Tulossa on mittava työnantajavaihdos, kun palveluiden järjestämisvastuu ja noin 200 000 työntekijää siirtyy itsehallintoalueille. Tehy edellyttää, että henkilöstö siirtyy liikkeenluovutuksen periaattein ns. vanhoina työntekijöinä.

Selvittelyn alla sosiaali- ja terveysministeriön alaisessa henkilöstötyöryhmässä ovat myös mm. palkkojen harmonisointi sekä eläkejärjestelyt uusilla itsehallintoalueilla. Näin valtavissa muutoksissa ja epävarmuudessa yksittäisen työntekijän kannalta on tärkeää, että turvana ja tukena on vahva ja taloudellisesti vakaa ammattijärjestö ja että työttömyysturva on varmasti kunnossa.

Tehyläisiä fysioterapeutteja on hämmentänyt Suomen Fysioterapeutit ry:n suunnitelma perustaa Suomen Toimintaterapeuttiliiton kanssa yhteinen kuntoutusalan asiantuntijajärjestö, joka hakisi Akavan jäsenyyttä. Suomen Fysioterapeutit ry:n edustajisto on päättämässä asiasta edustajiston kokouksessaan tulevana viikonloppuna 28.-29.11.2015.

Yllä oleviin näkökulmiin perustuen ja tehyläisenä fysioterapeuttina toivon, että ammatillinen järjestöni tekee tulevana viikonloppuna vastuullisia ja viisaita päätöksiä jäsentensä kannalta. Ammattiryhmän hajoaminen useampaan eri järjestöön ei mielestäni edusta tätä kehitystä.

Muistutan kuitenkin, että Suomen Fysioterapeutit ry:n mahdolliset päätökset irtautua Tehy-yhteisöstä eivät kuitenkaan vaikuta tehyläisten fysioterapeuttien asemaan tai edunvalvontaan Tehyssä, koska jäsenyys oman ammatin yhdistyksessä on erillinen Tehyn jäsenyydestä. Tehyläisen fysioterapeutin jäsenyys ja työttömyysturva pysyvät ennallaan, ellei jäsen itse halua tilannetta omalla päätöksellään ja toimenpiteillään muuttaa.