Jaksotyöpalapeli on valmis

Ihmisellä pitää olla haaveita ja palapelejä. Kohta kahdeksan vuotta sitten Tehyn keskustoimistolle töihin tullessani sain kuvitteellisen laatikon ja tuhansia paloja. Kannessa oli teksti  ”Kuntasektorin uusi  jaksotyö”, mutta kuva puuttui.

Palapeliä koottiin mitä kummallisimmissa paikoissa ja oudoimpina aikoina, yksin ja yhdessä työkavereiden, tehyläisten toimijoiden, asiantuntijoiden ja ystävien kanssa. Sain kuulla aikaisemmilta neuvottelijoilta jaksotyön historian aina 80-luvulta saakka, paneuduin vanhoihin työaikalakeihin aina viime vuosisadan alusta asti. On tunnettava historia voidakseen ymmärtää nykyisyyttä – vai miten se nyt menikään. Järjestelmää oli korjattu lukemattomia kertoja milloin työneuvoston lausuntojen, milloin työtuomioistuimen päätösten tai tulopoliittisten kokonaisratkaisujen myötä.

Täytyy sanoa, että paljon on penkkiä kulutettu erilaisissa työryhmissä jaksotyön uudistamiseksi. Istuminen on jatkunut myös tietokoneen näyttöruudun edessä tai nenä kirjassa kiinni sekä lukuisilla luennoilla. On tämä ollut hyvää vastapainoa aikaisemmalle uralleni leikkaussalisairaanhoitajana, jolloin vuorostani seisoin leikkaustason ääressä vuositolkulla. Oi niitä aikoja, jolloin omakohtaisesti koin jaksotyön ongelmat! Myönnettävä on, että ihan jokaista työvuoroluetteloa ja palkkakuittia en osannut tarkistaa vuorolisien osalta, sen verran oli hankalaa. Mahtoiko tunnitkaan mennä täysin oikein…

Joskus on mentävä kauas nähdäkseen lähelle. Kerran tavatessani Englannissa sairaanhoitajana työskentelevää ystävääni kysyin heidän työaikamääräyksistään. Kaivoin laukustani vanhan kokouspaperin ja aloin ravintolan pöydässä kirjoittaa heidän malliaan A4:lle. Muutamassa minuutissa parin täsmentävän kysymyksen jälkeen se oli siinä – Englannin malli. Malli, jonka kuka tahansa työntekijä pystyy selittämään ja ymmärtämään. Tuhansissa palapelin paloissa alkoi erottua pieniä sävy- ja muotoeroja, ja mikä tärkeintä: kulma- ja reunapalat löytyivät!

Joka neuvottelukierroksen alla valmistelimme uusia tekstejä kunnalliseen virka- ja työehtosopimukseen, vaikka uudistuksen mahdollisuus vaikutti aina melko epätoivoiselta.  Milloin oli palkkakierros, milloin keskitetty tuloratkaisu eikä oikein koskaan tullut sopivaa kohtaa kunnolliseen tekstien uudistamiseen. No, palapelissäkin tulee vaiheita, jolloin pinotaan samanvärisiä tai muotoisia paloja, jotta paloja voi myöhemmin alkaa yhdistellä. Lisäksi tarvitaan armotonta sitkeyttä ja vähän tuuria – näin myös jaksotyön uudistamisessa.

Pari kuukautta sitten palat osuivat kohdalleen. Syntyi neuvotteluratkaisu uusista jaksotyömääräyksistä. Enää ei tarvinnut sopia kuin rahasta ja sitähän ei ollut. Ei ainakaan paljon  – vain 0,3% palkkasummasta. Ja tästäkin muut kuin jaksotyöläisiä edustavat liitot halusivat omansa.  Kesäkuun alussa myös rahasta päästiin sopuun.

Nyt voin iloisesti todeta, että palapeli on valmis. Jokaiselle jaksotyötä tehneelle tuttu keskeytyneen jakson taulukko on historiaa. Tilalla on pala, jonka arvo on 7 tuntia 39 minuuttia ennalta tiedettyä keskeytyspäivää kohden. Lisätyö -niminen pala katosi kokonaan kokoaikatyötä tekeviltä, ja ylimääräiset tunnit ovat nyt suoraan ylityötä. Enää ei myöskään ole kahden peräkkäisen kolmen viikon työaikajaksoa, vaan suoraan 2-4 viikon palanen. Tulevaisuudessa jokainen tehyläinen voi tarkistaa työaikakorvauksensa, koska aikana annettavat aikahyvitykset tulee merkitä työvuoroluetteloon.

Tehtävä suoritettu. Ja sitten uusi palapeli.