Vuoden hammashoitaja ja suuhygienisti valittiin

Vuoden 2020 hammashoitajaksi valittiin Elina Aigro Vantaan kaupungin suun terveydenhuollon liikelaitoksesta ja vuoden suuhygienistiksi Tuula Airaksinen Kuopion kaupungin suun terveydenhuollosta.

Hammashoitaja Elina Aigro ja suuhygienisti Tuula Airaksinen. Kuva: Jaakko Martikainen ja Pentti Vänskä

Tänä vuonna Suun terveydenhoidon ammattiliitto STAL ry halusi nostaa esiin aktiiviset kehittäjät ja tulevaisuuden tekijät.

Hammashoitaja Elina Aigro, 28, työskentelee Vantaan kaupungin suun terveydenhuollon liikelaitoksessa terveyden edistämisen hammashoitajana. Hänen tehtäviinsä kuuluu lasten, nuorten, opiskelijoiden, maahanmuuttajien ja aikuisten suun terveyden edistäminen ja tähän liittyvien tapahtumien ja materiaalien suunnittelu esimerkiksi Puolustusvoimien Vantaan kutsuntoihin ja koulujen hyvinvointiviikoille osallistuminen. Valintaa puolsi Elinan positiivisesti kannustava työote.

Suuhygienisti Tuula Airaksinen, 36, työskentelee Kuopion kaupungilla omahoidon vastaanotolla. Hänen tehtäviinsä kuuluu lasten ja nuorten suun terveyden ennalta ehkäisevä toiminta moniammatillisena yhteistyönä muun muassa sosiaalitoimen, neuvolan ja kouluterveydenhuollon kanssa. Tuula on mukana erilaisissa hankkeissa suun terveydenhuollon asiantuntijana. Työkokemuksensa ja laajan täydennys- ja lisäkoulutuksen ansiosta hänellä on kyky hahmottaa suun terveydenhuoltoa laajasti.

Suun terveydenhoidon ammattiliitto STAL ry julkaisi valinnat Suun Terveys-Oral Health 2020 -tapahtumassa 12. marraskuuta.