Vuoden ensihoitaja auttoi kätilöt kentälle

HUS Lohjan alueen ensihoidon kenttäjohtaja, vihtiläinen Janne Keto on valittu Vuoden ensihoitajaksi 2020.

kuva: Joni Hyyryläinen

HUS Lohjan sairaanhoitoalueella käynnistettiin elokuussa 2018  Kätilö kentällä -malli. Kätilö lähtee ensihoidon avuksi kentälle, jos synnytys sairaalan ulkopuolella näyttää todennäköiseltä. Mallin tavoitteena on tehdä ensihoidon tehtäväksi tulleista sairaalan ulkopuolisista synnytyksistä mahdollisimman turvallisia.

Ehdotus Kedon valinnasta Vuoden ensihoitajaksi tuli sairaalan sisältä.

- Tarvittiin lukuisia lupia, yhteistyötä, kokouksia sekä moniammatillista hyväksyntää tulosyksikkörajojen yli, jotta Kätilö kentällä -malli mahdollistui. Janne Keto sai tämän aikaan sinnikkäällä yrittämisellään ja perusteluillaan.

Kätilö kentällä -pilotti suunniteltiin, valmisteltiin ja toteutettiin yhteistyössä Lohjan sairaalan synnytysosaston ja alueen ensihoidon kanssa. Vajaan puolentoista vuoden mittainen kokeilu päättyi vuodenvaihteessa, jonka jälkeen malli on jatkunut toistaiseksi.

Vuoden ensihoitaja valittiin kymmenennen kerran. Valinnan tekevät ensihoidon opettajat, ensihoitolääkärit, Suomen Ensihoitoalan liitto, Tehy ja ensihoidon erikoislehti Systole.