Vuoden ensihoitaja on Anu Venesoja

Vuoden ensihoitajaksi valittu imatralainen Anu Venesoja tutkii ambulanssipotilaiden turvallisuutta.

Kuva: Dimitri Lisitsyn

Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiirissä (Eksote) ensihoitajana työskentelevä Venesoja tekee väitöskirjaa ensihoidon potilasturvallisuuskulttuurista. Hän tutkii potilasturvallisuuskulttuuria jokaisella tasolla aina potilaasta opiskelijaan ja ensihoitajasta ensihoitolääkäriin. Eräs hänen asettamansa kysymys on, miten ambulanssipotilas voitaisiin ottaa mukaan potilasturvallisuuden kehitystyöhön.

Venesojan tutkima potilasturvallisuuskulttuuri on mennyt isoin harppauksin eteenpäin myös ensihoidon opetuksessa. Kun Venesoja opiskeli 2000-luvun alussa ensihoitajaksi, erilaisia harjoitteita leimasi se, että asiat oli osattava ulkoa ja harjoituksen vetäjät etsivät virheitä etsimällä. Pienestäkin virheestä tehtiin asiaa. Nykyään tilanne on toinen. ”Vaikka virheisiin puututaan edelleenkin, katsotaan enemmän kokonaisuutta ja nimenomaan potilasturvallisia työskentelytapoja”, Venesoja sanoo.

Vuoden ensihoitaja valittiin 17.9.2021 yhdennentoista kerran. Vuoden ensihoitajan valitsee raati, johon kuuluvat ensihoitolääkärit, ensihoidon opettajat, Tehy, Suomen Ensihoitoalan liitto ry ja ensihoidon erikoislehti Systole.