Voiko työnantaja perua vuosiloman koronaviruksen takia?

Tehyn jäsenet kysyvät tällä hetkellä paljon vuosilomien perumisesta tai ensi kesän lomien siirrosta aiempaan ajankohtaan.

Kuva: Jussi Tuokkola

Hallituksen 17.3.2020 antamat käyttöönottoasetukset mahdollistavat esimerkiksi vuosilomien perumisen ja ylityön teettämisen.

Asetuksen mukaan työnantaja saa turvautua näihin toimenpiteisiin vain siinä tapauksessa, että työnantajaa uhkaa työvoimapula koronaepidemian vuoksi. Jos koronaepidemia ei aiheuta työvoimapulaa, ei poikkeuksiakaan saa soveltaa eikä vuosilomia perua. Myöskään ensi kesän lomia ei voi määrätä pidettäväksi nyt.

Niin ikään asiakasmäärien väheneminen ei anna työnantajalle oikeutta perua vuosilomia tai määrätä ensi kesän lomia pidettäväksi nyt. Jos ensi kesän lomia pidetään jo nyt, siitä täytyy sopia.

Tehyn asiantuntijat ovat laatineet vastauksia jäsenten kysymyksiin ja ohjeita tehyläisille: www.tehy.fi/korona

Jos et löydä sivuilta vastausta omaan kysymykseen, voit esittää kysymyksiä sähköisen asiointipalvelun kautta.