Tehyn valtuustovaaleissa 493 ehdokasta

Tehyn valtuustovaalien ehdokasasettelu päättyi 28.2. Tänään valtuustovaaliehdokkaat on vahvistettu. Ehdokkaita on kaikkiaan 493 ympäri Suomea. Ehdokasmäärässä on hieman pudotusta verrattuna vuoden 2017 valtuustovaaleihin, jolloin ehdolla oli 547 ehdokasta.

Ehdokkaita on kaikkiaan seitsemästä eri vaaliliitosta. Ilman vaaliliittoa ehdolla on neljä ehdokasta. Näissä valtuustovaaleissa myös opiskelijat voivat ensimmäistä kertaa olla ehdolla. Opiskelijaehdokkaita on 16.

Ehdokkaiden määrät vaaliliitoittain

Tehyn valtuustoon valitaan 83 tehyläistä ja vaalipiirinä on koko maa.

Tehyn valtuutetut ovat tärkeimmät päättäjät Tehyssä. Valtuusto päättää Tehyn toiminnasta ja taloudesta ja siitä mitä tavoitteita halutaan edistää. Ylimpänä päätöksentekijänä valtuusto hyväksyy työehtosopimukset, päättää mahdollisista työtaistelutoimista, ottaa kantaa yhteiskunnallisiin kysymyksiin ja vie Tehyn viestiä työpaikoille.

Valtuusto myös valitsee Tehyn puheenjohtajan, varapuheenjohtajat ja hallituksen sekä valtuuston puheenjohtajan ja varapuheenjohtajat järjestäytymiskokouksessaan 8. – 9.6.2021. Tehyn kuusi valtuustoryhmää ovat pyytäneet puheenjohtaja Millariikka Rytköstä jatkamaan tehtävässään kaudella 2021 - 2025.

Tehyn valtuustovaaleissa äänestysaika on 29.3.–21.4. Vaalitulos julkaistaan 26.4. Äänioikeutettuja vaaleissa ovat Tehyn ammattiosastojen jäsenet, jotka ovat liittyneet Tehyyn tämän vuoden tammikuun loppuun mennessä. Myös tehyläiset opiskelijat voivat ensimmäistä kertaa äänestää vaaleissa.

Tiedotteen liitteenä on ehdokaslistojen yhdistelmä, jossa vaaleissa ehdolle asettuneet on lueteltu vaaliliitoittain ja vaalirenkaittain ehdokasnumeron kera. Vaaliliittojen keskinäinen järjestys on arvottu keskusvaalilautakunnan kokouksessa 4.3.2021. Tuo järjestys määrää sen miten ehdokkaat numeroidaan.

Tehy on perustettu vuonna 1982 ja se on Suomen suurin sosiaali-, terveys- ja kasvatusalan sekä alan opiskelijoiden ammattijärjestö. Jäseniä on yli 160 000, joista 18 000 on opiskelijoita. Jäseninä on muun muassa sairaanhoitajia, kätilöitä, lastenhoitajia, hammashoitajia, bioanalyytikoita, fysioterapeutteja, ensihoitajia, mielenterveyshoitajia, lähihoitajia ja jalkojenhoitajia.