Tehyn strategia: Tehyläisten palkat ja työolot kuntoon

Tehy valvoo ja parantaa jäsentensä asemaa työelämässä sekä vaikuttaa yhteiskunnassa. Tasa-arvolla tarkoitamme yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa työelämässä. Jäsenlähtöisyys on koko Tehyn toiminnan lähtökohta ja edellytys – yhdessä olemme Tehy.

Muuttuvassa yhteiskunnassa ja koventuvalla työmarkkinakentällä menestyäkseen on toimittava nopeasti reagoimalla ja rohkeasti vaikuttamalla: Tehy haluaa olla ennakoiva uusien avauksien tekijä ja puolustaa tiukasti sille elintärkeitä asioita. Huolehdimme edunvalvonnasta ja vaikutamme yhteiskunnassa.

Jäsenlähtöisyys on koko Tehyn toiminnan lähtökohta ja edellytys. Tehy vastaa jäsentensä taloudellisesta, ammatillisesta, sosiaalisesta ja oikeudellisesta edunajamisesta. Se edistää yhdenvertaisuutta ja työelämän tasa-arvoa sekä ammatillisesti että naisten ja miesten välillä.

– Tehyn visioon Tehyläisten palkat ja työolot kuntoon kiteytyy liiton tärkein tehtävä, joka on ajaa ja parantaa tehyläisten asemaa työelämässä. Se edellyttää jatkuvasti vahvistuvaa joukkovoimaa, Tehyn puheenjohtaja Millariikka Rytkönen sanoo.

Tehy haluaa innostaa jäsenet, päättäjät ja toimihenkilöt ponnistelemaan yhdessä tavoitteiden saavuttamiseksi.

– Strategia halutaan saada elämään. Tarvitaan jäseniä, päättäjiä ja toimihenkilöitä, jotka haluavat tehdä töitä vision toteutumisen eteen – ja innostavat myös muita tekemään samoin, Tehyn varapuheenjohtaja Anna-Leena Brax toteaa.

Tehyn valtuusto hyväksyi liiton uuden strategian syysvaltuustossa 27. – 28.11.2019. Strategian visualisointi tuotiin tiedoksi valtuustolle 4.6.2020. Valmistelun aikana kuultiin henkilöstöä, päättäjiä kuin tehyläisiäkin. Strategia on voimassa toistaiseksi.

Käyttäjän Petri Rasva kuva

Taas Tehyn hyväpalkkaiset toimihenkilöt rupeavat uhoamaan ja puhkumaan me-henkeä palkkojen ja työolojen parantamiseksi. Olen nyt 30 vuotta tehyläisenä seurannut kuinka meitä nöyryytetään Suomessa minimipalkoilla ja julkisella puolella veronmaksajien sylkykuppeina. Syystä tai useimmten syyttä. Mikään ei ole muuttunut vaikka kierot savolaiset niin mm. Kataisen suulla aina välillä väittävätkin. Palkkataulukot ja sairauspoissaolot kertovat karun totuuden hoitohenkilökunnan aseman kehityksestä Suomessa.

Omaan vahvan perspektiivin asiassa, sillä olen työskennellyt röntgenhoitajana 10 vuotta "eri tasoilla" sekä yli 6 vuotta pörssiyhtiön tehtaassa tuotantotyöntekijänä. Aina silmät ja korvat auki. Olen myös ollut työttömänä eri ajanjaksoja, tosin lapsiani hoitaen silloinkin. Nyt olen työkyvytön, eläkehylkypäätöksen saanut raakki. Kuitenkin yhteiskunnan kirjoissa työtön työnhakija jo kuudetta vuotta. Työmarkkinatukeni on reilusti alle puolet EU-direktiivien mukaisesta köyhän perusturvasta.Vääryyden oikaiseminen ei kiinnosta ketään, sillä Suomi noukkii direktiiveistä sille sopivimmat noudatettaviksi

Ainoa keino ulkokullaisessa Suomessa saada asioita tapahtumaan on ottaa kovat keinot käyttöön. Tarvittaessa lakko, jonka uhreja pahimmillaan laskettaisiin väestörekisterin kirjanpidossa. Olihan sisällissodassammekin kuolonuhreja, mutta myös asioita tapahtui haluttuun suuntaan. Emme voi antaa eliitin osakkeenomistajien aina vedättää meitä palkkaneuvotteluissa ja hoitomitoituksissa. Nytkin coronan verukkeella pumpataan Italiaan ja Saksan pankeille veronmaksajiemme rahoja ja jätetään coronan hoitajien ansaitsemat palkanlisät maksamatta vedoten varattomuuteen. Ulkomaille pumpattavat velkarahat tullaan varmasti vielä ulosmittaamaan tavallisten suomalaisten eläkkeistä tulevaisuudessa. Mutta ei päättäjien ja eliitin, sillä heitähän on prosentuaalisesti niin vähän ja hehän sentään elävät keskimäärin parikymmentä vuotta pidempään kuin työntekijät.

Nyt olisi syytä vihdoin lopettaa turha vouhottaminen ja antaa tekojen puhua!

Käyttäjän Stefan Volotin-Kolppanen kuva

Juuri näin hoitajia ei Suomessa arvosteta pätkääkään , mitä taas muissa maissa tehdään. Päättäjät puhuu palturia ja ihmiset uskoo . Mutta he eivät todellakaan tiedä mitä hoitotyö sisältää ja miten kovilla hoitajat on. Että nyt ihan oikeasti pitäisi lakkoilla kunnolla ja pistää luu kurkkuun päättäjille

Käyttäjän Niina Kotila kuva

Kiinnostaisi tietää mitä hallitus vastasi Tehyn ja Superin vetoomukseen, että hoitajille maksettaisiin koronalisä , vai vastasiko mitään :(

Käyttäjän Jan-Olof Eriksson kuva

Hallitus ei ole toistaiseksi vastannut vetoomukseen mitenkään.