STAL valitsi vuoden suuhygienistin ja hammashoitajan sekä jakoi elämäntyöpalkinnon

Suun terveydenhuollon ammattiliitto STAL ry on valinnut vuoden hammashoitajaksi Jenny Haverin Helsingistä ja vuoden suuhygienistiksi Marja Juseliuksen Helsingistä. Lisäksi STAL jakoi elämäntyöpalkinnon Liisa Terävälle Simpeleeltä.

Kuvateksti
Kuvassa vasemmalta Marja Juselius, Liisa Terävä ja Jenny Haveri. Kuvalähde: Juseliuksen, Terävän ja Haverin omat arkistot.

Vuoden hammashoitaja Jenny Haveri työskentelee Sipoon kunnassa hammashoitajana. Jenny tuo hammashoidon tärkeyttä esille myös vapaa-aikanaan ja ylläpitää rennolla otteella suunterveyteen liittyvää TikTok -tiliä @leseacapitain.

- Jenny on monipuolinen hoitaja ja hänet voi laittaa kenen pariksi tahansa. Jenny on erinomainen ja aikaansaava hammashoitaja, joka hallitsee niin avustamisen kuin ajanvarauksenkin puhelinliikenteessä. Hän myös sijaistaa varmalla otteella osastonhoitajaa ja on hillitty, avulias ja tsemppaava. Jenny on kiertänyt myös oppilaitoksia ja messuja. Lisäksi hän on hyvä työkaveri kaikille ja tulee toimeen kaikkien kanssa.

Vuoden suuhygienisti Marja Juselius on töissä Puolustusvoimien Sotilaslääketieteen keskuksessa sotilassairaala Tilkassa sekä Santahaminan terveysasemalla. Hän tekee ennaltaehkäisevää suunhoidon terveyskasvatusta mm. nuorten nuuskan käytön vähentämiseksi. Marjan kokonaisvaltainen kiinnostus suun terveyteen tulee hyvin ilmi hänen ylläpitämällään suunhyvinvointi.fi -sivustolla.

- Marja on saanut todella paljon kiitosta jokaisesta työpaikastaan. Työn ohessa Marja on opiskellut laajan kirjon uutta osaamista, mikä on auttanut häntä laajentamaan työnkuvaansa sekä antamaan monipuolista terveysvalistusta suunhoidosta lapsille ja nuorille.  Lukuisien lyhyempien kurssien lisäksi Marja on opiskellut kasvatustieteiden appron avoimessa yliopistossa terveyskasvatuksen tueksi ja opiskellut kasvojen ja purentalihasten hierontaa.

STAL jakoi tänä vuonna myös elämäntyöpalkinnon. Sen sai Liisa Terävä, joka on tehnyt pitkän työuran suun terveydenhuollossa. Valinnassa painottui merkittävä kokemus järjestö- ja luottamustehtävissä Tehyssä ja STALissa sekä suun terveydenhoidon aseman edistäminen lukuisissa työryhmissä.

STAL ry luovutti palkinnot Suun Terveys -tapahtumassa Helsingin messukeskuksessa torstaina 11.11.2021. STAL ry on Tehyn yhteistyöjäsenjärjestö, joka edustaa koulutettuja hammashoitajia, suun hoitoon suuntautuneita lähihoitajia ja suuhygienistejä sekä alan opiskelijoita.