Kestävä arki tehdään yhdessä - maksuton verkkovalmennus varhaiskasvatuksen työtiimeille

Varhaiskasvatusalalla työskenteleville tiimeille on tarjolla maksuton Kestävä arki -verkkovalmennus. Siinä keskitytään kestävän elämäntavan ja kestävien valintojen tekemiseen. Lähde mukaan kehittämään omaa toimintaa yhdessä tiimin kanssa.

Kuva: Mikko Nikkinen

Valmennus antaa vinkkejä ja uusia toimintatapoja kestävän elämäntavan viemiseksi arkeen. Samalla se tukee varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden toteuttamista. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa ympäristökasvatus on yhtenä osa-alueena. Valmennus tarjoaa opetusmateriaaleja, toimintavinkkejä, välineitä yhteiseen suunnitteluun ja ajankohtaista tietoa. Sisällöissä paneudutaan erityisesti seuraaviin sisältöihin: vesi, energia, resurssiviisaus, kiertotalous ja kaupunkiviljely.

- Ajatus siitä, että koulutukseen osallistuu koko tiimi, on loistava, sillä silloin on todennäköisempää, että toimintaa toteutetaan lapsiryhmässä. Kun ympäristökasvatus aloitetaan jo päiväkodissa, on lapsilla mahdollisuus kasvaa kestävään elämäntapaan ja viedä oppeja myös koteihin. Tehy haluaa olla mukana edistämässä kestävää kehitystä, toteaa Tehyn sosiaalipoliittinen asiantuntija Eva Siitonen.

Valmennuksen myötä tiimin jäsenille muotoutuu yhteinen ymmärrys kestävän elämäntavan jalkauttamisesta. Tiimi voi yhteisesti miettiä, mikä on paras tapa toteuttaa oppeja juuri oman lapsiryhmän kanssa.

Ilmoittaudu

Mukaan pääset ilmoittautumalla

Verkkovalmennukseen pääsevät mukaan kaikki varhaiskasvatusalalla työskentelevät, ja tiimin kooksi riittää kaksi henkilöä, ylärajaa ei ole. Valmennuksen suositeltu kesto on 3–6 kuukautta, mutta koulutuksen aikataulun voi räätälöidä itselleen sopivaksi.

Lisätietoja valmennuksesta löydät Kierrätyskeskuksen sivulta.

Koulutuksen järjestää Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskus yhteistyössä Tehyn ja Suomen Lastenhoitoalan Liiton kanssa. Hankkeen rahoittajana toimii Opetushallitus.