Hyvää syntymäpäivää, Tehy!

Koulutettua hoitohenkilöstöä edustava Tehy täyttää 38 vuotta sunnuntaina 7.6.2020.

Kuva: IStock

Syntymäpäivänsä edellä Tehy on lähestynyt kansanedustajia ja lähettänyt kirjeen, jossa nostetaan esiin alan ammattilaisten merkitys yhteiskunnassa. Samalla muistutetaan arvovalinnoista, joita päättäjät tekevät ja päätöksistä, joilla hoitoalan kriisi ratkaistaan.

Äärimmäisen kireälle venytetty hoitoala uuvuttaa ammattilaisensa, ajaa heidät muille aloille eikä houkuttele uusia. Hoitoalan kriisissä on kysymys siitä, onko meillä jatkossa hoitajia. Sote-palvelut ja varhaiskasvatus rahoitetaan suurimmalta osin verorahoilla. Tarvitsemme riittävät resurssit sosiaali- ja terveysalalle, kohtuulliset työolot ja työn vaativuutta vastaavan palkkauksen. Suomen on pidettävä kiinni jokaisesta koulutetusta osaajasta ja houkuteltava uusia motivoituneita tekijöitä.

Tehy on perustamisestaan 7.6.1982 lähtien vastannut haasteisiin, joita sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset ovat kohdanneet eri aikoina. Perustamisesta lähtien Tehyn kantavana ajatuksena ovat olleet yhdenvertaisuus ja joukkovoima. Yhdenvertaisuus tarkoittaa paitsi sukupuolten välistä tasa-arvoa, myös oikeudenmukaista palkkausta suhteessa työn vaativuuteen. Tehy työskentelee edelleen jäsentensä taloudellisen edunvalvonnan puolesta, jotta koulutetun hoitohenkilökunnan arvostus vahvistuu ja näkyy palkkatasossa.