Kuva: Annika Rauhala

Hae mukaan syksyllä alkavaan mentorointiohjelmaan

Mistä löytäisin minulle sopivan paikan työelämästä? Miten saada buustia omalle ammatilliselle identiteetille? Millaisia mahdollisuuksia työelämä voi tarjota? Lähde mukaan syksyllä alkavaan mentorointiohjelmaan. Voit hakea mukaan joko aktoriksi tai mentoriksi.

Aktoriksi voit hakea, jos olet alle 32-vuotias ja työelämän alkutaipaleella. Aktorina saat rinnallesi itsellesi henkilökohtaisen mentorin, joka kannustaa ja auttaa sinua löytämään oman paikkasi työelämässä. Mentori on osaava, kokenut ja innostunut työelämän konkari ja valmis jakamaan kanssasi asiantuntemustaan.

Mentoriksi voit hakea, jos olet ollut työelämässä jo tovin ja haluat auttaa nuorempia kollegoita työuralla. Mentoroinnin tavoitteena auttaa nuoria vastavalmistuneita työelämään sekä tarjota tukea työelämän alkutaipaleella oleville. Mentorit saavat myös itse mahdollisuuden verkostoitua muiden mentorien kanssa. Parhaimmillaan saat uusia ideoita ja ajatuksia nuoremmilta ja saatat alkaa pohtia myös omaa uraasi ja omia tulevaisuudensuunnitelmiasi uudesta näkökulmasta.

Haku mentorointiohjelmaan alkaa 14.9.2020. Tarkempia tietoja hausta julkaistaan elokuun aikana. Varsinainen ohjelma käynnistyy marraskuussa 2020 ja kestää kesäkuuhun 2021. Mentorointiohjelma on tarkoitettu STTK:laisten liittojen jäsenille.

Käyttäjän Pauliina Ruotsalo kuva

Olin kiinnostunut saamaan itselleni mentorin, mutta petyin luettuani ikärajasta 32-vuotta. Meitä hieman vanhempia alanvaihtajiakin on jonkin verran ja ainakin itse kaipaisin urani alussa ohjausta alan kokeneemmalta kollegalta. Kannattaisikin harkita ikärajan poistamista tästä ja keskittyä uran alkuvaiheessa oleviin iästä huolimatta.

Käyttäjän Tapio Mattila kuva

Olen samaa mieltä. Kuulun myös vanhempiin alanvaihtajiin ja koen, että mentorointi voisi edistää kehittämistäni huomattavasti uran alkutaipaleella. Kuten Pauliina mainitsi, vanhempia alanvaihtajia on paljon, joten onko ikärajan asettamisella konkreettista tavoitetta tai hyötyä?

Käyttäjän Paula Naumanen kuva

Samaa mieltä. Innostuin itsekin tästä, mutta iällisesti en ole sovellu tähän. Mentorin saaminen voisi palvella monia - iästä riippumatta, sillä uran alkutaival ei välttämättä katso ikää. Lisäksi monilla voi olla useita hyvinkin erilaisia ammatteja - mentorin avulla voisi löytyä uusia näkökulmia osaamisen hyödyntämiseen.

Käyttäjän Mari Sydänvuori kuva

Komppaan edellisiä. Miksi ylipäätään pitäisi olla ikäraja? Eikö voisi olla vaikka valmistumisesta max 2 vuotta? Itse olen 49v ja valmistunut 8 kk sitten.

Toisaalta on myös sairaanhoitajia, jotka ovat olleet alalla hyvin pitkään, mutta kokevat jumiutuneensa työpaikkaansa. Silloin ehkä haluaisi mentorilta ajatuksia uusista suunnista.

Käyttäjän Maiju Toivonen kuva

Hei! Kiitos kaikille erinomaisista kommenteista ja kysymyksistä. Toteutamme mentorointiohjelman yhteistyössä Suomen Mentoreiden kanssa ja heillä on perinteisesti ollut ikärajana aktoreille tuo enintään 32 vuotta. Mutta nämä ehdotuksenne ja toiveenne ovat hyvin perusteltuja. Katsotaan, jospa voisimme laajentaa osallistumismahdollisuutta alle 32-vuotiaiden lisäksi myös vastavalmistuneisiin alanvaihtajiin. Kannattaa seurata siis tiedotusta elokuussa.

Terveisin koulutussuunnittelija Maiju Tehystä

Käyttäjän Mira-Maria Ruuskanen kuva

Edellisiä. Itse 43 vuotiaana, esimiestyön alussa kaipaisin tukea kollegalta. Ei se ikä eikä edes alan vaihto aina ole syynä myöhäiseen johtamistyöhön. Jos rajataan myös valmistumisen jälkeiseen niin entäs ne, jotka ovat valmistuneet esim. Sh/th vuosia sitten, ja ylenevät työn ohessa? Oma polku kulki yamk kautta, mutta kaikilla ei näin mene.