Valtuustovaalit

Tehyn valtuustovaalien aikataulu keväällä 2021

• Ehdokkaaksi asettuminen: 8.–28.2.2021 (päättyy 28.2. klo 24).
  • Äänestys: 29.3.–21.4.2021.
  • Vaalitulosten julkaisu: 26.4.2021.

Vaalisivu: tehy.fi/valtuustovaalit, vaalit somessa: #tehyvaalit

Lisätietoja vaaleista: [email protected]

Äänestä Tehyn vaaleissa ja asetu itsekin ehdokkaaksi!

Tehyn valtuustovaalit käydään keväällä 2021. Nyt sinulla tehyläisenä on mahdollisuus vaikuttaa, kuka liitossa päättää tärkeistä edunvalvonnan ja muun toiminnan linjauksista. Käytä siis äänioikeuttasi ja asetu itsekin ehdolle. Tehyn opiskelijajäsenet voivat äänestää vaaleissa ja myös asettua ehdokkaaksi. Tämä on harvinaista ammattiliitoissa.

Valtuusto tekee päätökset Tehyn jäsenten edunvalvonnasta, hyväksyy työehtosopimukset, tekee ratkaisuja esimerkiksi työtaistelutoimista sekä päättää liiton toiminnan linjauksista. Se myös valitsee Tehyn puheenjohtajan, varapuheenjohtajat ja hallituksen sekä valtuuston puheenjohtajan ja varapuheenjohtajat.

Valtuusto valitaan neljän vuoden välein valtuustovaaleissa. Valtuustoon valitaan 83 tehyläistä, vaalipiirinä on koko maa. On tärkeää, että valtuustoon saadaan monipuolinen joukko tehyläisiä - niin eri ammateista ja ikäryhmistä kuin julkiselta ja yksityiseltä sektorilta ympäri Suomea.

Käytä äänioikeuttasi

Vaikuta siihen ketkä käyttävät ylintä päätösvaltaa Tehyssä ja anna äänesi Tehyn valtuustovaaleissa. Äänioikeutettuja ovat Tehyn ammattiosastojen jäsenet ja Tehyn opiskelijayhdistyksen jäsenet, jotka ovat jäseniä tammikuun 2021 loppuun mennessä ja joilla ei ole maksamattomia liittomaksuja.

Ensimmäistä kertaa Tehyn historiassa vaalit järjestetään pelkästään sähköisenä, joten nyt sinun on entistä vaivattomampaa ja helpompaa vaikuttaa Suomen suurimman sosiaali-, terveys- ja kasvatusalan järjestön tulevaisuuteen.

Asetu ehdokkaaksi!

Kuka tahansa vaalikelpoinen ammattiosaston jäsen tai opiskelija voi asettua ehdolle. Et siis tarvitse aiempaa kokemusta edunvalvonnasta tai vastaavista tehtävistä. Olet vaalikelpoinen, jos olet liittynyt Tehyyn 31.1.2021 mennessä ja jäsenmaksusi ovat kunnossa. Jos olet epävarma vaalikelpoisuudestasi, voit tarkistaa jäsenyytesi Tehyn asiointipalvelusta.

Ehdokkaaksi voi asettua sähköisellä ehdokasasiakirjalla, joka on täytettävissä asiointipalvelussa 8.2.2021 alkaen. Lisätietoja ehdokkuudesta saat myös Tehyn valtuustoryhmistä.

Tehy tukee ehdokkaita

Tehyn hallitus päätti 27.8.2020 kokouksessaan ehdokkaiden tukemisesta kevään 2021 valtuustovaaleissa. Kaikessa tukemisessa noudatetaan tasapuolisuutta. Ammattiosastoja kannustetaan tuomaan ehdokkaitaan tasapuolisesti esille.

Tehy viestii vaaleista aktiivisesti, monipuolisesti ja monikanavaisesti – Tehy-lehdessä, verkossa, uutiskirjeissä ja sosiaalisen median kanavissa. Vaaleille suunnitellaan oma viestintäkonsepti. Äänestysaktiivisuuden lisäämiseksi toteutetaan vaalien alla erillinen kampanja.

Valtuustovaalisivustolle kootaan vaaleja koskeva perustieto, ohjeet, tärkeät päivämäärät, linkit valtuustoryhmien sivulle ym. Vaalisivusto laajenee talvella 2021, kun sivuille toteutetaan mm. vaalikone.

Vaalikoneesta ja sen aikatauluista tiedotetaan tarkemmin myöhemmin.

Ehdokkaat saavat vaali-ilmoittelusta Tehy-lehden sivuilla 80 prosentin alennuksen. Lisätietoja ilmoittelusta ja alennuksista saa Otavamediasta, Juha Kurviselta (puh. 040 5415 787) ja Anne Joukaiselta (puh. 050 3103 081), sähköpostit [email protected]. Vaalialennukset ovat voimassa 27.8.2020 alkaen.

Tehyn aluetoimistojen tilat ovat veloituksetta käytössä. Tilojen käytöstä on sovittava aluetoimiston henkilökunnan kanssa ja siitä ei saa aiheutua aluetoimistolle lisätyötä. Koronatilanne saattaa aiheuttaa muutoksia tilojen käyttömahdollisuuksiin.

Ota yhteyttä valtuustoryhmiin

Tehyssä valtuutetut ovat järjestäytyneet valtuustoryhmiksi. Valtuustoryhmät hankkivat ehdokkaita listoilleen. Yksittäisen ehdokkaan läpimeno suorassa ja suhteellisessa vaalissa on hyvin epätodennäköistä, joten siksi ryhmillä on iso merkitys. Ota reippaasti yhteyttä Tehyn nykyisen valtuustoon valtuustoryhmiin! Aika ajoin tulee vaaliin mukaan uusiakin ryhmiä.

Arvo Ammattitaidolle – Värdera Yrkeskunskapen

arvoammattitaidolle.fi

SITKE - sitoutumattomat ja keskiryhmät

tehynsitke.net

Tehyläiset Vihreät

tehylaisetvihreat.net

Tehyn Vapaat Vaikuttajat

vapaatvaikuttajat.net

Tehyn vasemmisto ja sitoutumattomat

tehynvasemmisto.yhdistysavain.fi

Terveydenhuoltoalan Yhdessä Eteenpäin

yhdessaeteenpain.fi

Liitetiedostot:
Tehyn säännöt

Säännöt hyväksytty valtuuston kokouksessa 13.6.2019.

Tehyn valtuuston vaalin vaalijärjestys

Hyväksytty Tehy ry:n valtuuston syyskokouksessa 28.11.2019.