Varhaiskasvatuksen ammattilainen, osallistu mielenilmaukseen!

On aika toimia. Eduskunta on säätämässä uutta varhaiskasvatuslakia, joka ei ratkaise päiväkotien ongelmia. Uuden lain myötä lastenhoitajien määrä vähenee päiväkodeissa. Keskiviikkona 25.4. järjestetään poliittinen mielenilmaus valmisteilla olevaa lakia vastaan, samalla kokoonnutaan eduskuntatalolle mielenosoitukseen.

Tehyn ja Suomen Lastenhoitoalan Liiton mielestä uusi laki rikkoo toimivan henkilöstörakenteen. Laissa on unohdettu lastenhoitajien osaaminen ja arvo. Lastenhoitaja on läsnä koko lapsen hoitopäivän, hoivaa ja huolehtii perustarpeista, opettaa ja kasvattaa, ottaa syliin ja on tukena ja turvana.

Ongelmin voidaan puuttua jo nykylainsäädännöllä, jos päiväkodeissa olisi riittävästi henkilökuntaa ja nykyisiä säädöksiä ja määräyksiä henkilöstömitoituksesta noudatettaisiin.

Poliittinen mielenilmaus ja ulosmarssi

Mielenilmauksen aikana 25.4. kello 12–18 pääkaupunkiseudun kuntien ja Uudenmaan alueen varhaiskasvatuksessa työskentelevät Tehyn ja SLaL:n jäsenet eivät ole töissä. Mielenilmaus koskee yksityisen ja julkisen sektorin työpaikkoja.

Mielenosoitus eduskuntatalolla

Mielenilmauksen yhteydessä järjestetään keskiviikkona 25.4. eduskuntatalolla kello 13–15 mielenosoitus, johon osallistuu varhaiskasvatuksen henkilökuntaa tukijoukkoineen. Mukana ovat Tehyn ja SLaL:n lisäksi ammattijärjestöt JHL, Jyty, SuPer ja Talentia.

Tule hakemaan mielenilmaisuun oma pipo sekä ilmapalloja, kylttejä ja muuta rekvisiittaa. Tehyn pisteen löydät Q-Park Finlandin vierestä eli Storyvilleä vastapäätä (kartta). Tarvikkeita on jaossa klo 12.00 eteenpäin.

Klikkaa itsesi mukaan tapahtumaan myös Facebookissa.

Taustatyötä tehdään jatkuvasti

Uudesta varhaiskasvatuslaista on kirjoitettu lausuntoja, uutisia, mielipidekirjoituksia ja blogeja, joita on julkaistu eri lehdissä sekä sosiaalisessa mediassa. Lisäksi on annettu haastatteluja radioon ja lehtiin. Tehyn ja SLaL:n edistajat ovat tavanneet poliittisia päättäjiä, tuoden esille liittojen näkemyksiä uudesta laista. Ohessa kirjoituksia, joita kannattaa hyödyntää ja jakaa omille verkostoille.

Usein kysytyt kysymykset mielenilmauksesta

Mitä tarkoittaa poliittinen mielenilmaus?

Jokaisella ihmisellä on oikeus ilmaista mielipiteensä. Poliittinen mielenilmaus on perustuslain suojelema toimenpide, jolla pyritään vaikuttamaan yhteiskunnalliseen päätöksentekoon. Mielenilmaus voidaan kohdistaa esimerkiksi hallituksen tai eduskunnan päätöksiä vastaan. Se ei kohdistu voimassaolevia työehtosopimuksia tai työsuhteen ehtoja vastaan.

Miksi Tehy osallistuu mielenilmaukseen?

Tehy osallistuu mielenilmaukseen koska eduskunnan käsittelyssä oleva varhaiskasvatuslaki tuo huononnuksia päiväkotien arkeen. Lisäksi varhaiskasvatuslaki ei ratkaise nykyisiä ongelmia esim. henkilöstömitoitukseen liittyen ja vähentää lastenhoitajien määrää päiväkodeissa.

Kuka voi osallistua mielenilmaukseen?

Kaikki työsuhteiset työntekijät voivat osallistua mielenilmaukseen ammattijärjestön jäsenyydestä riippumatta. Virkasuhteiset viranhaltijat eivät voi osallistua mielenilmaukseen.

En ole Tehyn jäsen, voinko osallistua mielenilmaukseen?

Voit osallistua, koska myös järjestäytymättömät työntekijät voivat osallistua mielenilmaukseen.

Koskeeko mielenilmaus liittoon kuulumattomia?

Kyllä koskee. Poliittiseen mielenilmaukseen voivat osallistua kaikki järjestäytymisestä riippumatta.

En ole varma voinko osallistua mielenilmaukseen?

Lähtökohtaisesti kaikki työsuhteiset työntekijät voivat osallistua mielenilmaukseen. Virkasuhteiset viranhaltijat eivät voi osallistua mielenilmaisuun. Jos olet epävarma, ota yhteyttä luottamusmieheen tai jos sellaista ei ole, Tehyn edunvalvonnan päivystysnumeroon 09 – 5422 7100 (ma-ti klo 9-15 ja to 9-15).

Onko mielenilmaisuun pakko osallistua?

Mielenilmaukseen osallistuminen on omassa harkinnassasi.

Voinko olla pois töistä?

Mielenilmaus on laillinen työtaistelutoimenpide ja siihen on silloin oikeus osallistua. Työnantajasi ei voi estää sinua osallistumasta eikä rangaista osallistumisen perusteella. Työnantaja ei esimerkiksi saa kerätä listoja niistä, jotka mielenilmaisuun osallistuvat.

Virkasuhteessa olevien viranhaltijoiden tulee ottaa huomioon, että virkamieslainsäädännön perusteella virkamies ei voi osallistua poliittiseen mielenilmaukseen.

Kuinka kauan voi olla pois töistä?

Töistä poissaoloon vaikuttaa se, kuinka pitkä aika osallistumiseesi kuluu. Jos tulet paikalle kauempaa, menee mielenilmaisuun matkustamiseen luonnollisesti enemmän aikaa. Lähtökohtaisesti töihin tulee palata heti, kun se mielenilmaisun päättymisen jälkeen on mahdollista.

Pitääkö osallistumista ilmoittaa työnantajalle etukäteen?

Ei tarvitse. Kohteliasta on kuitenkin informoida esimiestä etukäteen, jos aiot olla pois töistä mielenilmaukseen osallistumisen johdosta.

Miten käy palkanmaksun?

Työnantaja ei ole pakko maksaa palkkaa siltä ajalta, jonka olet poissa töistä mielenilmaisuun osallistumisen vuoksi.

Maksaako liitto korvausta mielenilmaisuun osallistumisesta, jos palkkaa ei makseta?

Ei maksa. Liitto ei maksa ansionmenetyksiä eikä korvaa matkoja tilaisuuteen.

Miten pääsen paikalle / kuljetukset?

Paikalle tulee päästä itse ja omalla kustannuksella.

Kysyttävää?

Voit lähettää meille kysymyksen oheisella lomakkeella. Vastaamme viesteihin arkipäivisin, mahdollisimman nopeasti.