Tehyn valtuusto antoi tukensa Yhtyneet Medix Laboratorioiden työntekijöiden lakolle

Tehyn valtuusto paheksuu Yhtyneet Medix Laboratorioiden ja työnantajaliitto Paltan toimintaa, koska ne eivät halua neuvotella uudesta työehtosopimuksesta Tehyn ja SuPerin kanssa.

Kuvateksti
Tiistaina järjestettiin mielenosoitus Yhtyneet Medix Laboratorion sopimusshoppailun vuoksi. kuva: Jaakko Martikainen

Yhtyneet Medix Laboratoriot Oy on alkanut marraskuussa noudattaa työntekijöihin yksityistä laboratorioalaa koskevaa työehtosopimusta. Kyseistä työehtosopimusta ei ole noudatettu kliiniseen laboratoriotyöhön aikaisemmin, eikä se sovellu kliiniseen laboratoriotyöhön. Tämän johdosta työntekijät aloittivat eilen 21.12. saakka kestävän lakon.

- Tuemme jäseniämme työtaistelussa ja paheksumme Yhtyneet Medix Laboratorioiden ja Paltan toimintaa, sillä kyseessä on työnantajan taholta selkeä sopimusshoppailu ja haluttomuus neuvotella asiasta, sanoo Tehyn puheenjohtaja Millariikka Rytkönen.

Tehy ja SuPer ovat jättäneet myös uuden lakkovaroituksen. Uusi lakko ajoittuu keskiviikolle 3.1.2018. Valtuusto antoi valtuudet myös laajempiin työtaistelutoimiin. Tehy ja SuPer ovat valmiita perumaan työtaistelutoimet, mikäli työnantajaliitto Palta tai Yhtyneet Medix Laboratoriot Oy suostuu aloittamaan neuvottelut uudesta työehtosopimuksesta.

Tehyn marraskuussa valittu valtuusto pitää parhaillaan kokousta Helsingissä.

Lisää Medix Laboratorion lakosta: