kuva: iStock

Tehyn ja SuPerin terveiset budjettiriiheen: Hoitajien panos koronan hoidossa on korvattava

Tehy ja SuPer vetoavat budjettiriihen alla jälleen maan hallitukseen. Riskialttiista työstä koronan hoidossa ja valmiuslain alaisena on korvattava hoitajille rahallisesti myös Suomessa kuten on tehty useissa muissa Euroopan maissa.

Hoitajajärjestöt esittivät loppukeväästä yhteisen vetoomuksen koronalisästä valtiovallalle, mutta siihen ei ole vastattu mitään.  Hoitajat odottavat nyt kipeästi budjettiriihestä konkreettista kannustinta ja vastaantuloa hallitukselta. Eri aloille on jo jaettu miljardien tuet ja EU:n koronaelvytyspaketista on tulossa Suomelle kolme lisämiljardia. Kevään vetoomuksen mukainen koronakorvaus tarkoittaisi noin 150 miljoonan euron panostusta sosiaali- ja terveysalan tulevaisuuteen.

– Onko todella niin, että yhtään rahaa ei löydy tälle vastuuntuntoisesti pandemiaa vastaan taistelevalle ja terveytensä yhä vaarantavalle joukolle. Hoitajat kokevat erittäin epäoikeudenmukaisena sen, että heidän panostaan ei noteerata millään tavoin, sanoo SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola.

– Viestit kentältä ovat pitkin kesää kertoneet, että nyt riittää ja ala vaihtuu, koska leipänsä saa vähemmälläkin riskillä ja raatamisella, Tehyn puheenjohtaja Millariikka Rytkönen sanoo.

Kaiken lisäksi koronatilanne ei ole mitenkään ohi. Tartunnat ovat kasvussa ja testaus ja jäljitys vaativat myös työvoimaa. Hoitotyössä varaudutaan yhä koronariskiin ja tehdään pitkiä kuormittavia työvuoroja raskaissa suojavarusteissa. Uusi murhe alkaa olla myös kertynyt hoitovelka ja jonojen purkaminen.

Henkilöstön väsymys, kuormitus ja turhautuminen oli totisinta totta jo ennen koronaa. Tilanne on vain pahentunut. Valtiovallan kädenojennus hoitajille koronakorvauksena voisi lykätä ainakin joidenkin alan vaihtamisen suunnitelmia ja luoda uskoa tulevaan.

Lisätietoja:

Tehyn puheenjohtaja Millariikka Rytkönen, puh. 040 821 0028
SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola, puh. 050 527 5085

Käyttäjän Päivi Hämäläinen kuva

Täällä pohjoisessa Keski-Suomessa influenssa rokotekin on aiemmin ainakin ollut otettava irtisanomisuhan alla. Nyt yksi joukko ilmoittanut, että jos korona rokote pakotetaan ottamaan pakolla ensimmäisten joukossa, eikä rokotteen turvallisuutta ole millään voitu todistaa he mieluummin irtisanoutuvat kuin ottavat ensimmäisinä  epämääräisen rokotteen. Vielä ei ole tullut syksyn influenssa rokotteistas ohjeistusta henkilöstöjohdolta. Että näin pienemmissä kuntayhtymissä arvostetaan hoitajia. Mielenkiinnolla odotan tulevaa vuodenvaihteen tienoota.