Kuva: Lauri Rotko

Tehy: Yt-aalto on tuhoisa sote-alalle

Kunnat, kuntayhtymät ja sairaanhoitopiirit ovat käynnistäneet vuoden sisään noin 30 yhteistoimintaneuvottelua, jotka ovat tähdänneet ja tähtäävät säästöihin, lomautuksiin ja jopa irtisanomisiin.

Työnantajien tavoitteena on säästää yhteensä noin 112 miljoonaa euroa.

Neuvottelut koskevat tuhansia tehyläisiä. Tehyläiset ovat joillain paikkakunnilla reagoineet ulosmarsseilla, ja ammattiosastot ovat julistaneet ylityö- ja vuoronvaihtokieltoja.

Tehyn mielestä hoitohenkilöstön lomautukset ja erityisesti irtisanomiset ovat kyseenalaisia tilanteessa, jossa yhteiskunnan pitäisi panostaa sosiaali- ja terveydenhuoltoon sekä varhaiskasvatukseen ja kehittää niitä.

Yt-neuvottelujen lisääntyminen voi karkottaa hoitajia alalta.

– Epävarmuuden lietsonta on omiaan heikentämään sekä kansalaisten että työntekijöiden luottamusta palveluihin, sanoo Tehyn puheenjohtaja Millariikka Rytkönen.

Hoitajien tarvetta lisää käynnissä oleva väestörakenteen muutos, jossa vanhusten määrä lisääntyy ja työikäisten määrä vähenee. Samaan aikaan kokeneita hoitajia jää eläkkeelle. Esimerkiksi lähes puolet nykyisistä sairaanhoitajista eläköityy vuoteen 2030 mennessä.

– Ovatko lomautukset ja irtisanomiset tapa, jolla suomalainen yhteiskunta varautuu kansainväliseen kilpailuun koulutetuista hoitajista?

Tekeillä olevaan vanhuspalvelulain uudistukseen liittyvä henkilöstömitoituksen sitova nosto 0,7:ään edellyttää noin 4 500 hoitajaa tehostettuun palveluasumiseen. Vanhusten kotihoito kärsii vakavasta hoitajapulasta jo nyt.

Hoitajia tarvitaan lisää myös varhaiskasvatuksessa, kun hallitus poistaa subjektiivisen päivähoito-oikeuden rajoitukset.

Yt-aallon taustalla ovat kuntien valtionosuuksien leikkaukset, sote-menojen kasvu ja sote-uudistuksen peruuntuminen.

Lisätietoja:

Puheenjohtaja Millariikka Rytkönen, p. 040 821 0028

Edunvalvontajohtaja Else-Mai Kirvesniemi, p.  050 346 0847

Käyttäjän Riitta-Liisa Maukonen kuva

Suuret on muotia.Kilpailu avattiin ja kunnalliset palvelut kilpailutettiin ulkomaalaisjäteille jotka polkivat meidän hoitajien entistä vaativammat työolosuhteet sellaiseen santaan että hävettää olla Suomalainen sairaanhoitaja /hoitaja sivistysvaltiossa.En yhtään ihmettele että täytyy lähteä merta edemmäs kalaan .Nythän on näillä suurilla jättifirmoilla rekryt menossa halpamaista että miten nyt suu pannaan?Tämä kaikki on mahdollistettu viime hallituksessa.Rahaa paloi tässä Sote hupatuksessa niin että soi.Suoraan 80-luvun henkeen jolloin oli sama meininki.Kyllä terveydenhuoltoala ei tule koskaan olemaan enää niin vetovoimainen että nuoria tämä kiinnostaisi ikävä kyllä .Tämä huomio työkentillä.Työolosuhteet ovat ihan kauheat ;palkka huono tehtäviin nähden ja urakehitys?