SuPer ja Tehy: Kuntatyönantajan kanssa riita työehtosopimuksen voimassaolosta

Koulutettua hoitohenkilöstöä edustavat ammattijärjestöt SuPer ja Tehy vaativat kanteella työtuomioistuinta vahvistamaan, että uusi kunta-alan virka- ja työehtosopimus on voimassa.

Kaikki muut kunta-alan pääsopijajärjestöt akavalaista Jukoa lukuun ottamatta allekirjoittivat kunta-alan uuden virka- ja työehtosopimuksen viime perjantaina 2.3.2018.  Näin ollen ko. sopimus on yksiselitteisesti voimassa allekirjoittaneiden järjestöjen osalta helmikuun alusta lukien. Kuntatyönantaja tulkitsee kuitenkin, että sopimus ei olisi voimassa, koska kaikki pääsopijat eivät ole sitä allekirjoittaneet.

Työpaikoilla on nyt SuPerin ja Tehyn mukaan hyvin hankala tilanne. Esimerkiksi tilapäisen hoitovapaan pitämisen ehtojen laajenemisesta 12 ikävuoteen tulee jäseniltä aivan oikeutetusti paljon kysymyksiä.

Tämän kuluneen kolmen päivän aikana on jo syntynyt oikeuden menetyksiä ja kuntatyönantajan venkoilu asiassa on aiheuttanut kestämättömiä ongelmia työntekijöiden kannalta. Tämän vuoksi SuPer ja Tehy katsoivat, että asia on tarpeen ratkaista työtuomioistuimessa.

Lisätietoja:

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer
SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola, gsm 050 5275 085
edunvalvontajohtaja Anne Sainila-Vaarno gsm 0503101492

sosiaali- ja terveysalan ammattijärjestö Tehy
puheenjohtaja Millariikka Rytkönen, gsm 040 821 0028
edunvalvontajohtaja Else-Mai Kirvesniemi,  gsm 050 3460 847

Käyttäjän Jukka Loponen kuva

Olisi mukava tietää miksi JUKO ei ole hyväksynyt sopimusta.