Kuva: Kaisa Sirén

SuPer ja Tehy irtisanoivat kunta-alan pääsopimuksen

SuPer ja Tehy ovat irtisanoneet kunta-alan pääsopimuksen. Liitot haluavat neuvotella uuden pääsopimuksen, joka mahdollistaa hoitoalalle oman sosiaali- ja terveysalan työ- ja virkaehtosopimuksen. Hoitoalan omasta sote-sopimuksesta ei ole päästy nykyisessä neuvottelujärjestelmässä sopuun neuvottelukumppaneiden kanssa.

Pääsopimuksessa on sovittu kunta-alan neuvottelujärjestelmästä eli siitä, ketkä neuvottelevat kunta-alan työ- ja virkaehtosopimuksista. Kunta-alalla esimerkiksi lääkäreillä ja opettajilla on jo nyt oma työ- ja virkaehtosopimus. Kunta-alan sotesektorilla työskentelee yli 100 000 hoitoalan ammattilaista, joista yli 80 prosenttia kuuluu SuPeriin tai Tehyyn.

Pääsopimus päättyy 31.3.2020 samaan aikaan kuin kunta-alan työ- ja virkaehtosopimukset.

SuPer ja Tehy kuuluvat KoHo ry:hyn, joka on yksi pääsopijajärjestöistä kunta-alalla.

Lisätietoja:
SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola, p. 050 527 5085
SuPerin edunvalvontajohtaja Anne Sainila-Vaarno, p. 050 310 1492
Tehyn puheenjohtaja Millariikka Rytkönen, p. 040 821 0028
Tehyn edunvalvontajohtaja Else-Mai Kirvesniemi, p.  050 3460 84

Käyttäjän Tarja Kanerva kuva

No niin,

nyt se alkaa! Päätös irtisanoa pääsopimus on lähtölaukaus kiihtyvään neuvotteluun omasta sote alan sopimuksesta. Hyvä, hyvä.

Tsemppiä sinne meidän neuvottelijoille!

Tarja

Käyttäjän Pirjo Åkerblom kuva

Hei kaikille,

aivan ihana uutinen. Tehy pitää, minkä lupaa! Onnea ja menestystä neuvottelijoille, seuraamme Ahvenanmaalla suurella mielenkiinnolla jatkoa.

Pirjo

Käyttäjän Peter Söderman kuva

Työnantaja puoli on iät ajat halunnut neuvotella, jopa työpaikkakohtaisesti, mutta vastustaa omaa sopimusoikeutta tehylle. NYT on vietävä tämä asia läpi. Palkkatason korottamiselle ei ole koskaan hyvää aikaa, ei lasku- ei noususuhdanteissa. Eli se on tehtävä NYT. Kiky oli ja meni, siitä ei tarvitse neuvotella NYT. Palkankorotukset saadaan vain rankoilla toimenpiteillä. Tukea ei kannata muilta tahoilta etsiä. Palkankorotuksia on perusteltu jo 30 vuotta, niitä ei tarvita NYT. Ei niillä ole merkitystä. Ei enään verukkeita. Työtaisteluihin mars...NYT.
Käyttäjän Marianna Virta kuva

Hienoa että ollaan menossa kohti omaa sopimusta ja MINUSTA olisi tärkeää että tuo sopimus koskisi myös yksityisellä sektorilla työskenteleviä Tehyläisiä ja Superilaisia
Käyttäjän Kerstin Lindholm kuva

Hoppas det håller o vi inte bums tar tillbaka allt med svansen mellan benen.Lycka till o önska att minst ett 3 siffrigt lönepåslag

Käyttäjän Leila Leiviskä kuva

Tästä se lähtee, hyvä Tehy ja Super!
Käyttäjän Jaana Kaikkonen kuva

Vihdoinkin, onhan tätä odotettu jo monta vuotta. Tsemiä neuvotteluihin, täällä pidetään peukkuja ylhäällä.

Käyttäjän Kirsi Lahtinen kuva

Mahtavaa🌹! Isot Tsempit neuvotteluihin !
Käyttäjän Pirjo Pekkola kuva

"Tahto rautainen vie läpi harmaan kallion",  siinä mallia myös meille hoitajille. Rutina ei auta, täytyy toimia. Ja Tehy ja Superhan toimivat, hyvä, terv. Pirjo

Käyttäjän Hanna Lampinen kuva

Kysymys: miten pääsopimuksen irtisanominen vaikuttaa paikallisiin sopimuksiin? Onko nekin samalla irtisanottu?

Käyttäjän Riitta Hankonen kuva

Pääsopimuksen irtisanomisella ei ole välitöntä vaikutusta paikallisten sopimusten voimassaoloon. Pääsopimuksen puolen vuoden irtisanomisaikana neuvotellaan uudesta pääsopimuksesta.