Kuva: Antti Aimo-Koivisto/Lehtikuva

Kunta-alan sopimukset sanottiin irti

Kunta-alan työntekijöitä edustavat pääsopijajärjestöt ovat tänään irtisanoneet kaikki kunnalliset työ- ja virkaehtosopimukset. Kunta-alan sopimukset ovat voimassa 31.1.2018 asti. Irtisanominen tarkoittaa sitä, että järjestölliset toimenpiteet ovat mahdollisia kunta-alalla jo 1.2. alkaen, mikäli neuvottelut eivät etene tai niissä ei päästä tyydyttävään lopputulokseen.

Sopimukset irtisanottiin tänään kokoontuneessa kunta-alan pääneuvotteluryhmässä.

Kuntien ja kuntayhtymien palveluksessa työskentelee 421 000 työntekijää, joista valtaosaan sovelletaan kunnallista yleistä virka- ja työehtosopimusta. Kunta-alalla opettajilla, lääkäreillä ja teknisillä on oma sopimus, ja myös ne on irtisanottu, samoin tuntipalkkaisten sopimus.

Pääsopijajärjestöt ovat yhdessä valmistelleet palkankorotus- ja tekstitavoitteitaan. Kunta-alan neuvottelut alkoivat saman tien ja tiivistyvät vuodenvaihteen jälkeen.

Nyt julkisen sektorin palkansaajajärjestöt ovat irtisanoneet kaikki julkisalan työ- ja virkaehtosopimukset.

Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestö JUKO
puheenjohtaja Olli Luukkainen, puh. 0500 652 872

Julkisen alan unioni JAU
Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL, puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine, puh. 040 702 4772
Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jyty, puheenjohtaja Maija Pihlajamäki, puh. 0400 537 756

Kunta-alan koulutettu hoitohenkilöstö KoHo
Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer, puheenjohtaja Silja Paavola, puh. 050 527 5085
Tehy, puheenjohtaja Millariikka Rytkönen, puh. 040 821 0028

Käyttäjän Marianna Virta kuva

Kai myös yksityissektorin sopimukset irtisanottiin ?? Eikö yksityissektorilla työskentelevien puolesta taaskaan taistella korotuksista ? Syvemmässä palkkakuopassa yksityis puoli on kuin kunnallinen !!

Käyttäjän Marianne Leskinen kuva

Tehyn hallitus on käsitellyt ammattiosastokyselyn pohjalta laaditut työehtosopimusten tavoitteet ja samalla antanut neuvottelijoille valtuudet irtisanoa työehtosopimukset päättymään 31.1.2018.Valtaosassa yksityisen sektorin sopimuksia irtisanomisaika on kuukausi, joten irtisanomisilmoitus jätetään hyvissä ajoin (4 - 6 viikkoa) ennen irtisanomisajan päättymistä, samassa yhteydessä kun työnantajaliittoa tavataan erimielisyysasioiden tiimoilta muutoinkin. Tammikuu on aktiivisinta neuvotteluaikaa, osassa yksityisen puolen sopimuksia neuvottelut on jo aloitettukin.Kaikissa Tehyn yksityisen sektorin sopimustavoitteissa on seuraavat tavoitteet: ostovoiman turvaavat palkankorotukset, työhyvinvoinnin lisääminen, henkilöstön edustajien aseman parantaminen ja 0-työsopimuksiin puuttuminen tekstein. Alakohtaisesti nämä tavoitteet tarkoittavat sitten eri asioita, riippuen jäsenten toiveista.30.11. - 1.12.2017 Terveyspalvelu- ja sosiaalipalvelualan luottamusmiehet kokoontuvat Vantaalle keskustelemaan mm. näistä tulevan tes-kierroksen teemoista. Paikalle on tulossa lähes 200 aktiivia ja loppuvuoden Tes Up- iltoihin 13.12.2017 Helsingissä ja 14.12.2017 Tampereella on myös runsaasti tulijoita. Keskustelu ja valmistautuminen neuvottelukierrokseen etenee myös yksityissektorilla ennakkosuunnitelmien mukaisesti.