Kuva: iStock

JHL, OAJ, SuPer ja Tehy esittävät pakollisia soveltuvuuskokeita

Ammattiliitot JHL, OAJ, SuPer ja Tehy ovat tänään jättäneet opetus- ja kulttuuriministeri Sanni Grahn-Laasoselle esityksen soveltuvuuskokeista. Liitot vaativat, että ammatillisen koulutuksen reformin ja sote-uudistuksen yhteydessä säädetään SORA-opintoihin pakolliset soveltuvuuskokeet. SORA-tutkinnot johtavat ammatteihin, joissa työntekijät ovat vastuussa toisten ihmisten terveydestä ja turvallisuudesta.  Liittojen mielestä soveltuvuus alalle pitää arvioida jo ennen opintojen alkamista.

Ammatillisen koulutuksen reformin keskipisteenä oleva työelämä- ja asiakaslähtöisyys ei voi toteutua, ellei jo opiskelijavalinnassa oteta huomioon potilas- ja asiakasturvallisuutta ja palveluiden laadun näkökulmaa. Myös valittaessa kasvatusalan opiskelijoita on varmistettava lasten ja nuorten turvallisuus.

SORA-säädösten tavoitteena on parantaa koulutuksen ja sen jälkeisen työelämän turvallisuutta sekä lisätä koulutuksen ja tutkinnon järjestäjien mahdollisuutta puuttua opiskelijan soveltumattomuuteen ja häntä koskeviin turvallisuuskysymyksiin.

Potilas- ja asiakasturvallisuuden, liikenteen turvallisuuden, alaikäisten turvallisuuden sekä opiskelijoiden opiskeluturvallisuuden ja henkilöstön työyhteisön turvallisuuden parantaminen on kaikkien etu. Aloille, joissa ollaan vastuussa toisten ihmisten terveydestä ja turvallisuudesta ei pidä valita opiskelijoita ilman soveltuvuuden testausta, totesivat JHL:n, OAJ:n, SuPerin ja Tehyn puheenjohtajat yhdessä ministeri Grahn-Laasoselle luovutustilaisuudessa.

Liitot esittävät myös, että opintojen aikana koulutuksen järjestäjän kynnystä arvioida opiskelijan soveltuvuutta madalletaan ja keinoja puuttua myös opintojen aikana esille tulevaan soveltumattomuuteen lisätään. Liitot esittävät nykyistä matalampaa kynnystä myös päihdeseulan käyttöönotolle. Koulutuksen järjestäjien käytössä olevat keinot puuttua soveltumattomuuteen ovat osoittautuneet toimimattomiksi ja järjestelmä raskaaksi.

Liitot ovat erittäin huolissaan myös siitä, että opettajien ja työelämän edustajien mukaan vähentynyt lähiopetus tuottaa ongelmia: työpaikalle tullaan yhä heikommalla teoriaosaamisella, jolloin työntekijöiden vastuu teoriaopetuksesta kasvaa. Opettajien käytettävissä olevat ohjausresurssit ja tuki työpaikoille ovat vähentyneet. Ammatillisen koulutuksen reformissa tulee ottaa huomioon työpaikoilla lisääntyvä opetus- ja ohjaustyö takaamalla opettajille riittävät resurssit tukea työpaikalla tapahtuvaa oppimista.

Lisätietoja:

puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine, Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL, 040 702 4772
puheenjohtaja Olli Luukkainen, OAJ, 0500 652 872
puheenjohtaja Silja Paavola, Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer, 050 527 5085
puheenjohtaja Rauno Vesivalo, Tehy, 040 587 4346

Käyttäjän Susanne Mustonen kuva

Hienoa, äärimmäisen hienoa, nyt on otettu kantaa tärkeään aiheeseen! Ratkaisulähtöinen esitys, ei voi muuta kuin sanoa, että olen ylpeä tehyläinen :) sekä ylpeä ammattiliittoon kuulumisesta!

Käyttäjän Sairaanhoitaja kuva

Minä hämmästyin todella, jos tämä uutinen on totta ja soveltuvuuskokeita ei ole kaikissa kouluissa. Toki, jos olet kerran käynyt, ei sinun tarvitse toista kertaa käydä...mutta jos tämä on totta, se selittäisi hyvin monen opiskelijan asian tai valmiin hoitajankin...Minun mielestä soveltuvuuskoe tulee olla pakollinen, vielä kouluaikana tätä asiaa pitää arvioida, koska hyvin monta opiskelijaa tavannut, jotka eivät saisi työskennellä missään.
Käyttäjän Maija Isokorpi kuva

Kävipä omassa perheessä näin, että ensimmäisellä kerralla tyttöni pääsi kouluun ja todettiin kokeella soveltuvaksi lähihoitajaopintoja suorittamaan: Tervetuloa kouluun! No, sillä kerralla tuli muita suunnitelmia ja hän jätti käyttämättä tämän mahdollisuuden.

Vuoden kuluttua mieli paloi kuitenkin hoitajaksi ja haki HAMK:n uudelleen. Samat - siis aivan samat - soveltuvuuskokeet läpikäytyään vastauksena oli: Olet täysin soveltumaton alalle.

Luulisi, että soveltuvuuskokeista ei oikein voi tulla noin vastakkaisia arvioita, mutta näin kävi.

Kuka valvoo soveltuvuuskokeiden laatua / kriteereitä?

Käyttäjän Päivi kuva

Tämä on juuri se pointti, josta ei ole käyty keskustelua. Kyllähän kokeita saa jos jonkinlaisia mutta mitä ne todellisuudessa testaavat vai testaavatko mitään? Voi käydä niin, että joku vaan vetää rahaa välistä jollain 'testeillä'.
Käyttäjän Lm kuva

Jos joku kehittää testin, joka kertoo sopivuuden, asia erittäin hyvä. En vain jaksa uskoa, etteikö kuka tahansa täysijärkinen osaisi vastailla kysymyksiin niin, että olisi testien mukaan sovelias. Työssä sen kyllä näkee. Hoitaja sanoo pitävänsä vanhustyöstä, työotteesta sitä ei millään pystyisi toteamaan. Varsinkin muistisairaat ja vammaiset ovat vaarassa. He ovat ryhmä, joka ei pysty pitämään puoliaa.