Tehyn jäsenenä et joudu yksin selvittämään työsuhteen ongelmia. Jos sinulla on kysyttävää työehdoistasi, saat apua työpaikkasi luottamusmieheltä. Voit myös olla yhteydessä asiantuntijoihimme. Jos selvittäisit työsuhdeasioita esimerkiksi ulkopuolisen juristin kanssa, tuntihinta voisi olla jopa 200 euroa!

Jopa 71 % tehyläisistä kertoo tarvinneensa luottamusmiehen apua ongelmissa (Tehyn uutiskirjeen kysely helmikuussa 2023)

Tehyn luottamusmiehet ovat vahva turva työpaikalla. Palkanmaksu, työvuorot, vuosilomat – kaikki ei aina mene putkeen. Muun muassa näissä asioissa luottamusmies on apunasi. Luottamusmiehet ovat itsekin sosiaali- ja terveysalan ammattilaisia ja tuntevat juuri sinun työehtosi.

Luottamusmies

Apua ja neuvoja eri tilanteissa

Luottamusmies valvoo työpaikalla, että työehtosopimusta ja työlainsäädäntöä noudatetaan. Hän neuvoo ja auttaa ongelmissa, työpaikan muutostilanteissa sekä neuvottelee työnantajan kanssa henkilöstöä koskevista asioista.

Oman luottamusmiehen yhteystiedot

Oman luottamusmiehesi yhteystiedot löydät kirjautumalla sähköiseen asiointipalveluun.

Jos työpaikallasi ei ole luottamusmiestä

Jos työpaikallasi ei ole luottamusmiestä, saat apua Tehyn työsuhdeneuvonnasta.

Työsuhteen ehdot – pidä kiinni omista oikeuksistasi

Moni asia selviää työelämäoppaasta. Työelämäoppaassa on avattu useimmiten kysyttyjä kysymyksiä liittyen esimerkiksi palkkaan, työvuoroihin, irtisanoutumiseen ja lomiin. Kannattaa siis katsoa, löytyisikö vastaus saman ten työelämäoppaasta.

Kolme hoitajaa pukemassa suojavaatteita päälle.

Miten työsuhteen erimielisyysasioissa edetään?

Asiat koitetaan aina ensin saada ratkaistua esimiehen ja työntekijän keskustelulla. Jos asia ei ratkea niin, edetään asiassa tietyn neuvottelujärjestyksen mukaan.

Olen Tehyn kautta hakenut saatavia lomarahoja ja Tehyn avulla asia eteni hyvin. Lopulta koko työyhteisö sai takautuvasti vuosien varrelta rahoja, sillä järjestelmässä oli ollut virhe. Ilman liittoa ei ollut mitään vaikutusta, vaikka soittelin kaikki muut tahot itse läpi.

Tehyn jäsenen kertomus jäsenkyselyssä syksyllä 2021

Nainen hymyilee

Liity Tehyyn

Jäsenyys tuo turvaa työelämään. Luottamusmies ja Tehyn asiantuntijat auttavat sinua työsuhteeseen liittyvissä kysymyksissä. Jäsenenä saat myös mahtavat jäsenedut, kuten työhön kuuluvat vakuutukset ja oikeusavun