Hoitajat – korvaamattomia, mutta silti niin arvottomia

Neuvottelukierros on venynyt ennätyspitkäksi. Ei ole yllätys, koska Tehy ja SuPer hakevat nyt pitkän tähtäimen ratkaisua syvään hoitajapulaan, jonka olemassaolon ja vaikutukset kaikki osapuolet jo tunnustavat.

Hoitajajärjestöt ovat kuitenkin näemmä ainoa taho valtakunnassa, joka haluaa ratkaista ongelman. Ihannemaailmassa tämä ei olisi yksin meidän tehtävämme vaan valtiovalta olisi kantanut vastuunsa kansalaisille perustuslailla taatuista palveluista osoittamalla sote-sektorille riittävän rahoituksen muiden pohjoismaiden tapaan. Ja ihannemaailmassa työantajat olisivat huolehtineet alan vetovoimasta kilpailukykyisellä palkkauksella ja hyvällä henkilöstöpolitiikalla.

Sen sijaan olemme nähneet mitä erikoisimpia keinoja työntää vielä loputkin alalla työskentelevät hoitajat pois. Korona-ajan venymiseen vastattiin värivaloilla, kiitoskorteilla ja banaaneilla. Työpaikan vaihtaminen paremman palkan vuoksi on estetty täysin kyseenalaisin rekrytointikieltosopimuksin. Valtiovalta on kunnostautunut säätämällä kohta kolmatta kertaa hoitajia koskevan pakkotyölain. Näin Suomessa, jota vielä johtaa työväenpuolueen vetämä hallitus.

Neuvottelujen vauhdittamiseksi olemme viime viikkoina antaneet viisi lakkovaroitusta kuten olette varmaan huomanneet. Kyse on suppeista, muutamia satoja hoitajia koskevista lakoista. Työantajalla on myös aikaa varautua lakkoihin meidän alallamme useimmiten neljä viikkoa. Ja potilasturvallisuudesta vastaa aina työnantaja.

Onkin erikoista ja kaksinaismoralistista, että työnantajien ja valtiovallan huoli potilasturvallisuudesta nousee vain työtaisteluiden yhteydessä. Osastoja on kuitenkin suljettu ja toimintaa ajettu alas valtavasti sekä terveydenhuollossa että vanhuspalveluissa pelkästään hoitajapulan takia. Tämä taas ei pahemmin huoleta päättäjiä tai työnantajia.

Iso ristiriita on myös siinä, että hoitajien työ katsotaan niin korvaamattomaksi, että heidät tulee toistuvasti pakottaa lain nojalla töihin. Samalla tästä korvaamattomasta työstä ei haluta maksaa asianmukaista palkkaa. Epäloogista ja väärin. Vaikea ymmärtää, että tämä tapahtuu toistuvasti Suomessa osana Eurooppaa 2020-luvulla…

Tällä hetkellä työriitaa sovitellaan tiiviisti ja siitä prosessista viestii vain valtakunnansovittelija. Sen kuitenkin tiedän, että sopimus lopulta syntyy, aina on syntynyt. Senkin tiedän, että hoitajapula on pakko ratkaista, koska siitä on kehkeytynyt niin iso ja yhteiskuntaa merkittävästi haittaava ongelma.

Vähän toinen asia. Huomasitteko, että kansanedustaja Markus Lohi totesi tänään MTV:n aamulähetyksessä, että hyvinvointialueiden rahoituksessa on mekanismi, joka ottaa huomioon myös palkankorotukset? Kun tämä on todettu valtiovallan edustajan suulla, ratkaisun avaimet nähdäkseni päätyvät Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT:n taskuun. Suomalaisen sosiaali- ja terveydenhuollon tulevaisuus on nyt KT:n käsissä, sillä poliittinen päättäjä on todennut rahoituksen löytyvän, kun vain työmarkkinapöydästä saadaan ratkaisu. Meillä on kyllä valmius sopia nopeastikin sote-alan pelastamisesta.

Teidän jäsenten tuki on ollut koko tämän neuvottelukierroksen ajan täysin ratkaisevaa. Meitä pääneuvottelijoita on neljä, mutta oikeasti kanssamme pöydässä olette te kaikki 250 000 tehyläistä ja superilaista. Jokainen teistä on osa joukkovoimaa tavoitteiden takana.

Viime päivinä olen pohtinut paljon myös koko sote-alaa ja ammattejamme. Saan paljon yksityisviestejä siitä, miten loukkaavaa, väheksyvää ja surullista hoitajien kohtelu on ollut viime vuosina. Viestit menevät ihon alle, koska tiedän, että oma ammatti ja työ on pohjimmiltaan todella tärkeä ja rakas. Sitä se on minullekin. Uskon, että tuo tunne myös antaa päättäväisyyden ja voiman taistella paremman palkan ja työolojen vuoksi. Tavoitteena on elämä, jossa voisi keskittyä rakkaaseen työhön, palautua kunnolla vapaa-aikana ja elää säällisesti palkallaan. Ei niin paljon vaadittu minusta.

Tehyn puheenjohtaja
Millariikka Rytkönen

PS. Kun neuvottelutilanne tiivistyy, kannattaa varautua myös erilaisiin huhuihin ja vastapuolen viestintään. Muista siis seurata Tehyn viestintäkanavia ja varmistaa asioita.