Kuntoutusverkosto vaatii hyvinvointialueita lisäämään vaikuttavaa ja oikea-aikaista kuntoutusta

Tällä viikolla vietetään kuntouksen teemaviikkoa. Viikon taustalla oleva Kuntoutusverkosto korostaa, että kuntoutukseen panostaminen säästää rahaa ja tuo sosiaali- ja terveysalalle paljon kaivattua tuottavuutta. Vaikuttava kuntoutus parantaa työllisyyttä ja ihmisten elämänlaatua.

Kuva: Kuntoutusverkosto

Vaikuttava kuntoutus alkaa ajoissa, on määrältään sopiva asiakkaan tarpeisiin ja perustuu asiakkaalle merkityksellisiin tavoitteisiin. Järjestöistä ja kuntoutuksen toimijoista koostuva Kuntoutusverkosto (KUVE) vaatii, että hyvinvointialueiden tulee siirtää painopistettä työ- ja toimintakykyä tukevaan kuntoutukseen sen sijaan, että hoidetaan oireita. Tällä tuodaan merkittäviä säästöjä ja parannetaan ihmisten työ- ja toimintakykyä.

– Valitettavasti tällä hetkellä hyvinvointialueiden palvelujärjestelmä ei takaa sitä, että kuntoutuksen tarvitsija pääsee kuntoutukseen ajoissa, jos ollenkaan. Viivästyminen aiheuttaa turhia lisäkuluja, kun sairauspoissaolot lisääntyvät sekä perus- ja erikoissairaanhoito kuormittuvat. Ilman kuntoutusta ja kuntoutumisen tukea hyvät hoitotulokset valuvat hukkaan ja muiden palvelujen tarve kasvaa, muistuttaa Outi Töytäri, Tehyn kuntoutusalan asiantuntija.

Kuntoutusverkosto pitää tärkeänä, että päättäjät, palveluohjaajat, sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaiset sekä asiakkaat saavat tietoa kuntoutuksen hyödyistä ja erilaisista kuntoutusvaihtoehdoista.

Kuntoutuksen teemaviikkoa vietetään 29.5.2.6.2023. Teemaviikko järjestetään nyt toista kertaa. Tavoitteena on jakaa tietoa kuntoutuksesta, sen hyödyistä ja erilaisista kuntoutusvaihtoehdoista.

Viikon takana on Kuntoutusverkosto (KUVE), johon kuuluu Tehyn lisäksi yli 100 muuta järjestöä ja kuntoutuksen toimijaa.