Räven, rönnbären och vårdarnas löner

Räven tyckte att rönnbären var sura i alla fall. Men vet du vad det är som finländarna vill och riksdagsledamöterna vill, men som de två arbetsmarknadsorganisationerna Akava och FFC som representerar löntagare, motsätter sig? Rätt svar är löneförhöjningar för vårdarna.

Image text
foto: Lehtikuva / Roni Rekomaa

När man googlar ”hoitajapula” (”vårdarbrist”) ser man inget slut på sökresultaten. Nedan är bara ett urval av rubrikerna som gäller ämnet, och som blir fler så gott som dagligen.

Hoi­ta­jien jouk­ko­pa­ko ja sai­ras­te­lut ruuh­kaut­ti­vat Ro­va­nie­men ter­vey­sa­se­mat: Vas­taan­otol­le ei pääse, pu­he­lin­pal­ve­lus­sa on vii­vet­tä, verk­ko­asioin­ti pysyy sul­jet­tu­na / Lapin Kansa 20.9.2021
Työvoimapula ajoi kotihoidon kriisin partaalle: Hoitaja painaa tuplavuoroa, eikä silti ehdi aina pestä tai lääkitä asiakasta ajallaan/ Yle 18.9.2021
SuPerin Silja Paavola: Hoitajapulalla kohtalokas ja kallis seuraus vanhuksille – "Hoidettava laitetaan pyörätuoliin tai rollaattoriin/ MTV uutiset 7.9.2021
THL: Lakiin sidotun vanhuspalveluiden henkilöstömitoituksen alittaa 10 prosenttia ympärivuorokautisista yksiköistä/ Yle 6.9.2021
Hoitajapula räjähtää silmille, mutta palkoista ei saa puhua mitään – Päättäjät pakoilevat nyt vastuutaan tärkeimmistä palveluista / Talouselämä 6.9.2021
Hoitajapula kriisiytynyt: Sadat vanhukset jääneet ilman luvattua hoivapaikkaa – ”Hallituksen katsottava peiliin” / Iltalehti 4.9.2021
Hoitajapula pahenee Suomessa nyt nopeasti – ”Tarvitsemme kymmenien tuhansien hoitajien työperäistä maahanmuuttoa” / Mediuutiset 2.9.2021
KYSin hoitajapula: Jos resurssia ei lisätä, voidaan joutua valitsemaan, mitä toimintoja KYSillä voidaan pitää auki / Savon Sanomat 31.8.2021
Hoitajapula: ”Jokainen osa terveydenhuoltoa jumittunut” – Päivystyksistä tuli ongelmien valuma-altaita / Suomen Kuvalehti 19.8.2021
Hoitajapula horjuttaa jo terveydenhuoltoa. Moni hoitaja vaihtaa nyt alaa, koska työ on raskasta ja palkka on huono. / HS 14.8.2021
Husin päivystysten ruuhkat paisuivat kymmen­tuntisiksi – viileämpi sää tuo hetken helpotuksen, mutta hoitaja­pula vetää terveyden­huoltoa jatkuvasti äärimmilleen / HS 21.7.2021
Hoitajapulan uusi seuraus: terveyskeskuksia suljettu Pohjois-Karjalassa viikoiksi – "Vaje on merkittävästi pahentunut" / Yle Uutiset 20.7.2021
Hoitajapula rasittaa henkilöstöä ja viivästyttää hoidon saamista Päijät-Hämeessäkin: "Tilanne on todella kamala ja hoitajia uuvuttava" / ESS 2.7.2021
Hoitajapula johtanut ongelmiin ympäri Suomea, potilaspaikkoja suljetaan – Tehy: "Nyt on ihan viimeinen hetki herätä" / MTV uutiset 2.5.2021
Edessä on ennennäkemätön hoitajapulaHoitoala pitää tehdä houkuttelevaksi. Palkkaus ja työolot eivät nyt ole kunnossa. / AL 29.5.2021

Enligt en undersökning som social- och hälsovårdsbranschens fackförening Tehy genomförde under sommaren har nästan 90 procent av de som svarade och 95 procent av vårdarna under 30 år övervägt att byta bransch. Det som lockar till branschbytet är bättre löner samt mindre psykisk belastning.

Enligt en känsloundersökning som Finlands närvårdar- och primärskötarförbund SuPer genomförde i juni 2021 upplever mer än hälften av SuPers medlemmar negativa känslor av att arbeta i den egna branschen. De negativa känslorna är starkt relaterade till övervägandet att byta bransch. Cirka 60 procent av medlemmarna har övervägt att byta bransch minst varje månad. Enligt en utredning som genomfördes våren 2020 övervägde nästan 40 procent av 21–35-åringarna ständigt att byta bransch.

Till följd av vårdarbristen är hälsovårdstjänsterna och äldreomsorgen redan nu i kris. Och bristen kommer inte att minska i framtiden om inte lönerna och arbetsförhållandena förbättras.

I månadsskiftet augusti–september frågade Yle riksdagsledamöterna om vårdarna borde få en högre löneökning än andra arbetstagare i nästa arbetsmarknadsomgång. Man fick svar på enkäten av 115 ledamöter, varav 70 svarade ja och tre nej. 42 var av åsikten vet ej.

Yles enkät behagade inte arbetsmarknadsorganisationerna Akava och FFC. Enligt HS-nyheterna 29.9.2021 kontaktade ovannämnda centralorganisationer alla riksdagsledamöter i slutet av september med ett brev, där de uppmanades att inte blanda sig i löneökningar eller arbetsmarknadsförhandlingar.

Riksdagsledamöternas befogade oro över social- och hälsovårdskrisen som hotar hela samhället, liksom det mentala stödet för att ge vårdarna en högre löneökning än andra gjorde Akava och FFC nervösa. Samtidigt belyste brevet till riksdagsledamöterna ett av de verkliga målen för dessa centralorganisationer vid förhandlingsbordet. Tyvärr handlar det inte om att förbättra arbetsvillkoren för medlemmarna, utan målet är att förhindra löneökningar för vårdarna.

Låt oss återgå till räven och rönnbären. Den bekanta historian verkar handla om avundsjuka. Det är verkligen sorgligt att Akava och FFC inte vill ta medborgarnas och riksdagsledamöternas oro över framtiden för vår social- och hälsovård på allvar. Vad som är ännu sorgligare är att dessa centralorganisationer säger att de representerar arbetstagarna, men gör allt de kan för att förhindra löneökningar för en del av arbetstagarna, varav en del också är deras egna medlemmar.

Viktig information för alla som arbetar inom vårdbranschen är att riksdagsledamöterna ser betydelsen av vårdarbristen och är oroliga för social- och hälsovårdens framtid. Det är också viktigt att veta vilka förbund och centralorganisationer som är för vårdarnas löneökningar. Senast nu är det uppenbart att det under förhandlingsomgången 2022 lönar sig för utbildad vårdpersonal att höra till sådana organisationer som verkligen driver frågor som berör vårdarna – Tehy och SuPer!

Millariikka Rytkönen
Ordförande för Tehy