Tehy och SuPer: Strejkvarsel för Egentliga Finlands sjukvårdsdistrikt

Fackorganisationen för anställda inom social- och hälsovården samt det pedagogiska området Tehy och Finlands närvårdar- och primärskötarförbund SuPer har lämnat ett fyra dygn långt strejkvarsel för enheten för perioperativa tjänster, intensivvård och smärtbehandling vid Åbo universitetscentralsjukhus (Totek) i samkommunen för Egentliga Finlands sjukvårdsdistrikt med början på tisdag 6 september 2022 kl. 00.01 och som upphör fredag 9 september 2022 kl. 23.59.

Under stridsåtgärden strejkar alla medlemmar i Tehy och SuPer i den aktuella enheten. Det arbete som utförs på enheten är arbete under strejk.

Samtidigt utfärdar Tehy och SuPer ett ansökningsförbud och tillfälligt förbud mot förflyttning i samkommunen för Egentliga Finlands sjukvårdsdistrikt, vilka träder i kraft genast och pågår tills stridsåtgärden upphör.

Under ansökningsförbudet och förbudet mot förflyttning kan ingen medlem i Tehy eller SuPer ansöka om eller ta emot lediga jobb vid den strejkbelagda enheten, det vill säga enheten för perioperativa tjänster, intensivvård och smärtbehandling vid Åbo universitetscentralsjukhus (Totek), och inte heller genom en sådan tillfällig förflyttning som avses i SOTE-avtalet/1 kap. 10 § i AKTA övergå till arbete vid ovanstående strejkbelagda enhet.

– SOTE-sektorn har drabbats av otaliga sparåtgärder, när man borde ha förberett sig på en global brist på sjukvårdare och försörjningstrygghet under krisförhållanden. Det är uppenbart att det snabbaste och mest effektiva botemedlet mot bristen på sjukvårdare är pengar. Ansvaret ligger på beslutsfattarna, som måste erbjuda ytterligare medel för lösningen av sote-krisen i budgetmanglingen, insisterar Tehys ordförande Millariikka Rytkönen och SuPers ordförande Silja Paavola.

Mer information:
Tehys ordförande Millariikka Rytkönen, kontakt via specialassistenten, tfn 0400 540 005
SuPers ordförande Silja Paavola, tfn 050 527 5085
Tehys verksamhetsledare Else-Mai Kirvesniemi, tfn 050 346 0847