Ofta är det fråga om drogproblem eller mentala problem. I sådana fall är det vanligt att personen inte förstår sin egen situation och inte får lämplig vård, och att arbetslednings- eller utbildningsåtgärder inte är tillräckliga eller möjliga att genomföra.
På enheter inom social- och hälsovården ska man ha ett organiserat egenkontrollsystem med hjälp av vilket man
- förhindrar felaktig praxis
- upptäcker missförhållanden
- effektivt och utan dröjsmål ingriper i eventuella missförhållanden.
På detta sätt tryggar man verksamhetens kvalitet och patientsäkerheten. Atmosfären på arbetsplatsen bör vara tillåtande och de anställda bör uppmuntras att i ett så tidigt skede som möjligt ingripa i och uppmärksamma eventuella missförhållanden och risker.
Misstänkta brott ska omedelbart anmälas till polisen. Organisationen ska ha tydliga riktlinjer för vilka rutiner och ansvarsförhållanden som gäller i fall av misstanke om brott. I dessa situationer rekommenderas att förmännen samarbetar med organisationens säkerhetschef.