Lön till studerande hos välfärdsområdena
Enligt SH-avtalet är enbart utbildning eller examen som saknas inte en grund för att betala en lägre nivålön än den som betalas till den som uppfyller utbildningskravet. Om den studerande utför helt och hållet samma arbete som de andra anställda, ska också nivålönen vara densamma.
Om uppgiften har begränsats på grund av bristande utbildning eller examen, ska nivålönen vara minst 90 procent av den lokala nivålönen (A, B, C eller D nivå). Om uppgiften är begränsad ska det finnas en betydande skillnad i uppgiftshelheterna och skillnaden ska framgå av uppgiftsbeskrivningen.
Lön till studerande hos privata sektorn
Inom den privata sektorn varierar praxis per kollektivavtal. Som regel kan lönen för studerande vara högst 10 procent lägre än den kollektivavtalsenliga minimilönen. I praktiken varierar procenten från arbetsgivare till arbetsgivare.
Man ska på förhand avtala om lönen och eventuella ”avdrag för brist på behörighet”. Avdragets storlek beror ofta på hur många studiepoäng den studerande har tjänat in.
Lönen ska höjas till rätt nivå när den studerande har utexaminerats. När den studerande har utexaminerats ska hen ge arbetsgivaren ett intyg över detta.
Lön för läroavtalsstuderande
Kollektivavtalen innehåller bestämmelser om lönerna för läroavtalsstuderande.
I allmänhet kan lönen vara högst 15 procent lägre än lönen för uppgiften i fråga. Enligt kollektivavtalet för den privata socialservicebranschen får man dock inte sänka en läroavtalsstuderandes lön, om hen har arbetat med samma arbetsuppgifter hos samma arbetsgivare innan läroavtalsutbildningen inleddes.
Kollektivavtalen innehåller bestämmelser om lönerna för läroavtalsstuderande.
I allmänhet kan lönen vara högst 15 procent lägre än lönen för uppgiften i fråga. Enligt kollektivavtalet för den privata socialservicebranschen får man dock inte sänka en läroavtalsstuderandes lön, om hen har arbetat med samma arbetsuppgifter hos samma arbetsgivare innan läroavtalsutbildningen inleddes.
Hos välfärdsområdena bestäms en läroavtalsstuderandes lön i princip på samma sätt som andra studerandes, det vill säga att nivålönen ska vara minst 90 procent av en behörig arbetstagares nivålön. Om det inte finns någon nämnvärd skillnad i uppgiften jämfört med den som är behörig, ska nivålönen vara densamma som för den som är behörig.
