Inbjudan: Demonstrationen Någon måtta 18.11.2023

STTK och medlemsförbunden ordnar demonstrationen Någon måtta lördagen den 18 november 2023 på Medborgartorget i Helsingfors. Med demonstrationen motsätter vi oss de drastiska försämringar av arbetstagarnas rättigheter och sociala trygghet som regeringen föreslår. Vi bjuder in alla tehyiter att delta i demonstrationen!

Image text
Kuva: Jan-Olof Eriksson

Regeringsprogrammet innehåller många drastiska försämringar som också påverkar tehyiternas rättigheter. Regeringen tänker bland annat begränsa vår strejkrätt och cementera löneojämställdheten inom kvinno- och mansdominerade branscher. Man knuffar alltså ner tehyiterna i den eviga lönegropen. På listan finns också indragning av vuxenutbildningsstödet, oavlönad första sjukfrånvarodag etc.

Alla tehyiter, intressentgrupper och bekymrade medborgare är välkomna att delta i demonstrationen mot regeringens försämringar. Gruppkraft! Tillsammans sänder vi ett starkt budskap till regeringen: Någon måtta!

Se närmare program och mer information om bland annat transporter (på finska): https://www.sttk.fi/mielenosoitus

Svara också att du deltar i evenemanget på Facebook.

Artister

STIG

STIG har gett finländare flera bestående hits, såsom Puumaa mä metsän, Original gigolo (feat. Teflon Brothers) och Roy Orbison.

DJ Misterhustla håller stämningen uppe på Medborgartorget och får demonstranterna att dansa till sin musik.

Talare

På scenen bla Tehys ordförande Millariikka Rytkönen och STTK:s orförande Antti Palola. Evenemanget leds av Katja Ståhl.

Ytterligare anvisningar för tehyiter

Du deltar i demonstrationen på egen tid. Följ noga Tehys kommunikationskanaler. Vi uppdaterar den här sidan med mer detaljerade instruktioner närmare demonstrationen. Du får alltid aktuell information på tehy.fi/mielenosoitus.

Marknadsföringsmaterial