Årets tehyitiska chef är Kirsi Heino

Ledande överskötare Kirsi Heino vid HUS enhet för kvinnosjukdomar och förlossningar ångrar inte att hon utbildade sig till sjukskötare.

Image text
Tehyn johtaja Kirsi Sillanpää ja filosofi Esa Saarinen palkitsivat vuoden tehyläisen johtajan Kirsi Heinon Tehyn johtamisen ja esimiestyön päivillä Helsingissä. Kuva: Pasi Autio

Kirsi Heino är från Helsingfors och är utbildad specialsjukskötare och magister i hälsovetenskaper. Därtill har hon en MBA-examen i social- och hälsovårdsledning. Hon har arbetat länge vid Kvinnokliniken i olika uppgifter, bl.a. som specialsjukskötare, avdelningsskötare, överskötare och sedan 2020 som ledande överskötare.

- Under min långa karriär har arbetsuppgifterna och rollerna bytts, men innerst inne är jag fortfarande sjukskötare. Att bemöta människor, vårdarbetet och arbetets betydelse är de saker jag uppskattar i den här branschen, säger Heino.

Fackavdelningen som kom med förslaget tackar Heino för att det har varit lätt att samarbeta med henne. Även Heino betonar samarbetets betydelse.

- Ingen gör ju det här ensam, utan vi arbetar tillsammans. Det är en av de fina aspekterna med branschen. Till vårdpersonalen vill jag säga att ni ska vara stolta över er själva.

Inom vårdbranschen går vi nu igenom en omvälvande tid, men så har det tidvis varit även i det förflutna.

- Till vårdarna vill jag säga att vi alltid har rest oss starkare än tidigare. Tack för att ni har orkat igenom dessa svåra tider.

Tehy utser årligen en tehyit som är en meriterad chef inom vårdarbetet. I priskriterierna konstateras bl.a. att pristagaren har utvecklat vårdarbetet och god praxis i samarbete med personalen, främjat hälso- och sjukvården och uppskattas av personalen som chef.

Förslaget kom från Tehys fackavdelning vid Kvinnokliniken.

En tehyitisk chef belönades nu för trettonde gången. Priset överlämnades i dag under Tehys dagar för ledningen och chefer i Helsingfors.