SOS-kampanjen

SuPer och Tehy för förhandlingar nu sida vid sida om framtiden för social- och hälsovårdsbranschen samt småbarnspedagogiken. Vi agerar till förmån för all utbildad personal inom branschen.

Vi har gemensamma mål och ett gemensamt budskap. Social- och hälsovårdsbranschen är i kris, och för att lösa den behövs ett kollektivavtal som tryggar branschens framtid. Det handlar om lönerna och arbetsvillkoren. Om huruvida vi även i framtiden kommer att ha kunnig personal som vårdar oss alla.

Arbetsgivarsidan har presenterat sina uträkningar av hur våra krav på bättre löner och arbetsvillkor är ett problem för det finländska samhället. Social- och hälsovårdsbranschen samt småbarnspedagogiken finansieras dock till största delen av allas våra gemensamma skattepengar. Till vad man vill använda dessa pengar är sist och slutligen en värderingsfråga.

Det verkliga problemet är krisen inom vårdbranschen som nu måste lösas. Vi är en del av lösningen, inte problemet! Vi behöver stöd från alla medlemmar i förhandlingarna.

Visa ditt stöd – kampanjmaterialen finns nu tillgängliga!

Klistermärken, överföringsbilder och inramningar för sociala medier visar att du gör en insats till förmån för SuPers och Tehys mål. Genom att använda dem och dela ut material visar du ditt stöd.

Klistermärkena och överföringsbilderna delas ut under medlemskvällar och Sjuksköterskedagarna samt via fackavdelningarna. De kan fästas på huden och kläderna.

Affischer, flyers och infografer som berättar om målen med förbundsrundan kan laddas ner här. De kan delas ut och till exempel fästas på anslagstavlor.

Inramningen Me olemme ratkaisu (Vi är lösningen) till din profilbild på Facebook kan laddas ner här.

Du kan följa förhandlarna på Twitter och Tehys kommunikation under förbundsrundan på webbplatsenFacebookTwitter och Instagram.

Delta i debatten genom att ge din egen berättelse på temat Vi är lösningen, vad arbete inom social- och hälsovårdsbranschen samt småbarnspedagogiken innebär och lägg till hashtaggarna #sotesopimus, #meolemmeratkaisu, #kohtitasaarvoa och #liittokierros.