Kuva: Lauri Rotko

Förbundsrunda

För Tehys del har förhandlingarna avslutats.

Arbetsgivar- och arbetstagarsidan har av naturliga skäl olika förhandlingsmål. Arbetsgivarna eftersträvar försämringar och arbetstagarna vill ha förbättringar. Båda sidornas målsättningar behandlas vid många förhandlingar.  En del av målsättningarna går inte framåt via förhandligar, det här på grund av att att båda parterna har så många målsättningar.

Förhandlingarna avslutas då parterna har nått ett förhandlingsresultat. Förhandlingsresultatet är  förhandlarnas, de som har suttit vid förhandlingsbordet, uppfattning om vad som är den bästa helhetslösningen till ett nytt kollektivavtal som det är möjligt att uppnå. Förhandlingsresultatet är alltid en kompromiss. Det egentliga avtalet uppstår då Tehys styrelse och fullmäktige belsuter att godkänna förhandlingsresultatet. Intressebevakning är en fortgående process. Det viktigaste är att förbättra Tehy medlemmarnas vilkor vid varje förhandlingsomgång.

Det mest effektiva sättet att följa med hur förhandlingarna går framåt är att följa Tehys nästsidor och sociala medier samt att följa förhandlarna via deras sociala medier. Om du har något att fråga om förhandlingarna är det snabbaste sättet att få svar att vända sig till arbetsplatsens förtroendeman eller till den egna fackavdelningen. Uppgifter om din egna förtroendeman hittar du via e-tjänsterna då du loggar in med ditt medlemsnummer.

Kommunsektorns avtal, den privata hälsoservicebranschens och den privata socialservicebranschens avtalen har godkänts. Avtalen av akutvårdens servicebransch, Tandläkarnas arbetsgivarförening rf, PlusTerveys Oy och Arbetshälsoinstitutet har också godkänts.

Förhandlingar om Avainta, Studenternas hälsovårdsstiftelse och Seure avtalen fortsätter.

De bifogade filerna:
Förhandlingsförloppet

Kollektivavtalsförhandlingarnas resultat påverkar din vardag, eftersom villkoren för ditt anställningsförhållande avgörs i det. Förhandlarna representerar dig och behöver ditt fulla stöd.