Förtroendemannen på arbetsplatsen

Arbetsplatsens förtroendeman är Tehys medlemmars viktigaste förmån. Förtroendemannen är arbetsplatsens expert på anställningsförhållanden. Inom den kommunala sektorn representeras Tehy-medlemmar alltid av en förtroendeman från Tehy, och inom den privata sektorn representeras de av en förtroendeman från antingen Tehy eller Hälso- och socialbranschens förhandlingsorganisation (TSN).

Förtroendemannen

• upprätthåller arbetsfreden och är med och utvecklar personalens arbetshälsa
  • övervakar att arbetslagstiftningen och kollektivavtalet följs på arbetsplatsen
  • förhandlar med arbetsgivaren om frågor som berör personalen
  • bekantar sig med enheternas vardag och informerar medlemmarna om vad som är på gång på arbetsplatsen
  • informerar om vilket kollektivavtal som tillämpas på arbetsplatsen och hjälper till att tolka det
  • förhandlar om lokala avtal
  • samarbetar med övriga personalrepresentanter
  • fungerar som kontaktperson visavi fackförbundet och fackavdelningen
  • rekryterar aktivt nya medlemmar.

Förtroendemannen får stöd av områdets organisationsexpert och fackförbundets experter.

Förtroendemannens kontaktuppgifter på anslagstavlan

Du hittar förtroendemannens kontaktuppgifter på arbetsplatsens anslagstavla, eller så kan du fråga en arbetskamrat som är medlem i Tehy. Arbetsgivaren kan också ha ett intranet där personalrepresentanternas kontaktuppgifter finns tillgängliga.

Förtroendemannens kontaktuppgifter finns också ofta i inskolningsprogrammet, eller så kan personalavdelningen tillhandahålla dem. Du kan även ta reda på informationen via din egen fackavdelning. Information om förtroendemännen och deras arbetsplatser finns ofta på fackavdelningarnas webbplatser. I oklara fall kan du också kontakta områdets organisationsexpert.

Förtroendemän inom den privata sektorn

Inom den privata sektorn samarbetar Tehy, SuPer och ERTO i frågor som gäller bevakningen av medlemmarnas intressen. De har bildat en gemensam förhandlingsorganisation för hälso- och socialbranschen, TSN rf.

TSN rf ingår

• Hälsoservicebranschens
  • Den privata socialservicebranschens
  • AVAINTA Arbetsgivarna rf:s
  • Studenternas hälsovårdsstiftelses
  • och Arbetshälsoinstitutets arbetsavtal.

I kollektivavtalen har man avtalat om arbetstagarnas rätt att välja en förtroendeman för sin arbetsplats.

TSN:s förtroendeman representerar endast arbetstagare som är medlemmar i Tehy, SuPer eller ERTO. Inom den privata sektorn kan TSN:s förtroendeman exempelvis hjälpa dig att tolka kollektivavtalet.

Tehy ingår också

• akutvårdsbranschens kollektivavtal,
  • kollektivavtalet mellan PlusTerveys Oy och Tehy rf,
  • kollektivavtalet mellan tandläkarnas arbetsgivarorganisation och Tehy
  • samt kollektivavtalet som gäller för inhyrd arbetskraft från Seure Henkilöstöpalvelut Oy.

Om man inte har någon förtroendeman

Om din arbetsplats inte har någon förtroendeman, diskutera frågan med dina arbetskamrater. Inom den kommunala sektorn ansvarar fackavdelningen för valet av förtroendeman. Inom den privata sektorn påverkas valet av förtroendeman av det kollektivavtal som tillämpas på arbetsplatsen. De ordinarie ledamöterna i Tehy, SuPer och ERTO väljer förtroendeman på de arbetsplatser där man tillämpar det kollektivavtal som TSN förhandlat fram. Om man tillämpar ett annat avtal inom den privata sektorn följer man anvisningarna i kollektivavtalet. Separata val ordnas för varje arbetsenhet.

Vid behov kan områdets organisationsexpert hjälpa till att ordna valet av förtroendeman och ge råd i oklara situationer.

Förtroendemännen utbildas för uppgiften och alla förtroendemannaavtal innehåller bestämmelser om förtroendemännens tidsanvändning och förtroendemannaersättning.

M-Files attachment:
TSN luottamusmiesvaaliohje